vrijdag 22 december 2017

Toen ze de heer in de tuin hoorden wandelen

Drie aanleidingen zijn er voor dit blog. Ten eerste was het al lang geleden dat ik de bezoekers van dit blog wees op een mooi stuk muziek. De laatste keer was met het blog van 10 augustus 2017 waarin ik het door het Hilliard Ensemble schitterend gezongen Anna Mater Matris Christi van John Plummer bracht.
Ten tweede is de kersttijd uiteraard aanleiding om iets bijzonders te brengen.
De derde aanleiding vond ik in het artikel dat Karel D’huyvetters onlangs op academia.edu plaatste: “Adam’s Fall. Spinoza in the Garden of Eden.”

Dat werd voor mij een motief om uit het album The Christmas Story van Theatre Of Voices & Ars Nova Copenhagen o.l.v. Paul Hillier het stuk te brengen:
“Dum deambularet Dominus In Paradisum” [ het rondwandelen van de Heer in het Paradijs] van Biagio Tomasi (1585-1640).  Het werd in sept. 2011 door Harmonia Mundi uitgebracht [cf. de tracks]. Het is de enige keer dat dit stuk op CD is genomen [cf.].
Zie hier hoeveel gregoriaanse versies er zijn overgeleverd van ‘t Responsorium
Dum deambularet Dominus in paradiso
ad auram post meridiem,
clamavit et dixit Adam, ubi es ?
audivi, Domine, vocem tuam et abscondi me.
Vers.  1
Domine, audivi auditum tuum et timui:
consideravi opera tua, et expavi. [
cf.]
Biagio Tomasi maakte er het hier gebrachte lied van. 

Op 07.12.12 gaf Theatre of Voices in Muziekcentrum De Bijloke in Gent, zaal het kraakhuis, een programma onder de titel Kerst in Europa, daarin werd “Dum deambularet Dominus In Paradisum” van Biagio Tomasi eveneens gezongen. Het programmaboekje dat op ISSUU is gebracht gaf de tekst mét vertaling die ik daaruit overnam:



 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten