zaterdag 30 december 2017

Volgend jaar boek van Ton de Kok over De God van Spinoza

Gaat Ton de Kok van zijn tweeluik een drieluik maken?

In 2013 verscheen Wat is God, filosofen en schrijvers op zoek.

In januari 2017 volgde Wat is God, wetenschappers en kunstenaars op zoek. Voor volgend jaar is aangekondigd:

Ton de Kok, God voor niet-gelovigen - De God van Spinoza. Bussum: Uitgeverij Thoth, april 2018 - 128 pagina's - €14,95

Nee, dit wordt geen deel van een drieluik. In de voorjaarsprospectus schrijft de uitgever Thoth: “ Hij legt de lezer in lichtvoetige stijl uit hoe Spinoza tot een rationeel godsbeeld kwam en wat zijn 'God' voor ons levensgeluk kan betekenen. De God van Spinoza valt samen met de natuur en wij mensen zijn een tijdelijke verschijningsvorm van God Natuur. Spinoza maakt ons duidelijk dat wij onze dagelijkse onzekerheden, angsten en twijfels de baas kunnen worden als wij bereid zijn de wetten van God Natuur te aanvaarden en in Haar wetten te berusten. Wie zich rekenschap geeft van de werking van de natuur zal harmonie en rust oogsten, beloofde Spinoza ons.”

Die eerste twee boeken heb ik aan mij voorbij laten gaan, maar dat zal ik met dit boek niet kunnen doen. Ik schreef onlangs uit te kijken naar Luisa Simonutti’ a.s. "Spinoza on God", maar ik klaag vaak dat we in Nederland te weinig voorzien worden. Ik ben dus ook benieuwd naar hoe Ton de Kok het heeft aangepakt.
Ton de Kok heeft een Wikipedia-pagina,
een twitteraccount (waarop Spinoza niet voorkomt)
en een blog tondekok.blogspot.nl/ dat is opgezet voor zijn boek Wat is God - Wetenschappers & kunstenaars op zoek en waarop weinig gebeurt.

1 opmerking:

  1. Het boek zal 13 april verschijnen, zie je op diverse boekhandelssites. Maar nergens een cover. Wat 'n merkwaardige marketing houdt uitgeverij Thoth er op na.

    Ik bewaar hier de link naar Carel Peeters's "Grootscheepse cathechisatie voor ongelovigen" in VN van 27 januari 2014
    https://www.vn.nl/grootscheepse-cathechisatie-voor-ongelovigen/

    BeantwoordenVerwijderen