…
is best veel geschreven.
Al
eerder was verschenen
Nadler
over dit boek van Zell: “By far the deepest study of Rembrandt's relationship with
Menasseh [ben Israel], and especially the influence that Menasseh's messianism and the
conversionist philosemitism of his gentile friends may have had on Rembrandt's
art, is Zell's book Reframing Rembrandt.”
[p. 237]
“By looking closely at the artist's relationship with his patron Rabbi Menasseh ben Israel and the ideas of a group of "philosemitic" Protestants with whom the rabbi was engaged in an apologetic dialogue, Zell deepens and complicates our understanding of Rembrandt's sacred art from this period.” [Uit de blurb]
“By looking closely at the artist's relationship with his patron Rabbi Menasseh ben Israel and the ideas of a group of "philosemitic" Protestants with whom the rabbi was engaged in an apologetic dialogue, Zell deepens and complicates our understanding of Rembrandt's sacred art from this period.” [Uit de blurb]
Ook
Zell zoekt geen relatie tussen Rembrandt en Spinoza. De enige keren dat de naam
Spinoza valt is n.a.v. het boek van Richard H. Popkin & Michael A. Signer,
eds. Spinoza's Earliest Publication? The
Hebrew Translation of Margaret Fell's "A Loving Salutation to the Seed of
Abraham among the Jewes, Wherever They Are Scattered Up and Down upon the Face
of the Earth. [oorspr. London: Thomas Simmons, 1656]" [Assen: Van Gorcum,
1987]
Shelley
Perlove en Larry Silver beweren in hun boek Rembrandt's Faith: Church and Temple in the Dutch Golden Age [Penn State Press, 2009 – books.google in
noot 18]: “Schwartz views Rembrandt's attitude toward Jews in a negative
light in The Rembrandt Book, 352.”
De grote Rembrandtkenner Gary Schwartz zelf beweert echter dat hij in The Rembrandt book slechts vraagtekens zette bij ‘t zo algemeen beweerde dat Rembrandt vriendschappelijk met joden omging en een nogal positieve houding tegenover hen zou hebben gehad: “The idea that Rembrandt was sympathetic to Jews and Judaism is so generally accepted that it is seldom questioned critically. One of the pillars of this supposition is the identification of many portrait sitters and models as Jews. Hardly any of these can however stand up to scrutiny.” [Cf.] In een blog uit maart 2006 stelde hij “that Rembrandt shared the same attitudes toward the Jews of all his contemporaries and that he was not sympathetic to Judaism.”
De grote Rembrandtkenner Gary Schwartz zelf beweert echter dat hij in The Rembrandt book slechts vraagtekens zette bij ‘t zo algemeen beweerde dat Rembrandt vriendschappelijk met joden omging en een nogal positieve houding tegenover hen zou hebben gehad: “The idea that Rembrandt was sympathetic to Jews and Judaism is so generally accepted that it is seldom questioned critically. One of the pillars of this supposition is the identification of many portrait sitters and models as Jews. Hardly any of these can however stand up to scrutiny.” [Cf.] In een blog uit maart 2006 stelde hij “that Rembrandt shared the same attitudes toward the Jews of all his contemporaries and that he was not sympathetic to Judaism.”
In
't eerder vermelde blog waarin hij hierover schrijft heeft hij het ook over de tentoonstelling
van het Joods Historisch Museum in 2006 en 2007 waarover werd
uitgegeven: De 'joodse' Rembrandt. De
mythe ontrafeld (Waanders, Zwolle, Joods Historisch Museum, Amsterdam, 2006, 96
blz.). [cf. blog]
Verder
zijn nog - enigermate in deze geest - te noemen:
• Erwin Panofsky, "Rembrandt and das Judentum,"
in: List Lotte Moller (ed.), Jahrbuch der
Hamburger Kunstsammlungen 18 (1973): 75-108
• Franz Landsberger, Rembrandt, the Jews, and the Bible (Philadelphia: Jewish
Publication Society, 1946)
• Wayne Franits (Ed.), The Ashgate Research Companion to Dutch Art of the Seventeenth Century.
Routledge, 2017 – books.google
N.a.v.
de tentoonstelling die het Joods Historisch museum in 2006 organiseerde
verschenen columns als:
• Menachem Wecker, What Rembrandt Painted When He
Painted Jews [forward.com
•Matt Shin, Bilder der Nachbarn. 20.07.2006 in: Jüdische
Allegemeine: “Rembrandt van Rijn
malte als erster abendländischer Künstler Juden nicht als Karikaturen, sondern
als Menschen.” [n.a.v. ‘t Rembrandtjaar 2006]
• Peter Dittmar 02.02.2007 in: Welt.de: Vom "Eigenwert des Jüdischen" bei
Rembrandt
• Cf over het boekje De 'joodse' Rembrandt. De mythe ontrafeld dat bij die tentoonstelling was gepubliceerd mijn blog van 15-01-2011: Connectie Rembrandt en Spinoza vooral een mythe
Je
zou dus verwachten dat de tijd waarin zo apart werd geschreven over Rembrandt
en Spinoza en “wat die met elkaar hadden” of “waarin ze met elkaar
overeenkwamen” wel voorbij zou zijn. Zo bezien is het eigenlijk heel vreemd dat
in 2011 nog een hoofdstuk verscheen als:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten