donderdag 7 februari 2019

Is Spinoza's mind-body doctrine more complicated than important?

Gary Sugar bracht gisteren met deze tweet zijn schema van Spinoza's filosofie. Kennelijk vond hij dit zo belangrijk dat hij het meteen als bovenste tweet liet vastzetten. Van mijn verbazing over zijn bewering, maakte ik de vraag die de titel van dit blog werd. Het schema op zich is interessant om er een poosje op te turen en over na te denken. B.v. te bedenken wat hij zich als kopjes van de kolommen gedacht kan hebben. Er is vast meer over te zeggen, maar ik ben vooralsnog meer getriggerd door die bewering.

Voor de mind-body eenheid en over wat Spinoza's filosofie daarover voor hedendaags onderzoek kan betekenen, verwijs ik graag naar het artikel van

Dr Zoran Vukadinovic, "Spinoza’s Metaphysics & Its Relevance For Science Today. In: Philosophy Now", Issue 117: December 2016 / January 2017 [cf.]

Verder houd ik hier vast:

William Meehan, "Return of the Repressed. Spinozan Ideas in the History of the Mind and Brain Sciences," Chapter 2 in Smith, C.U.M., Whitaker, Harry (Eds.) Brain, Mind and Consciousness in the History of Neuroscience. Springer, 2014, XIV, 369 p., Pages 21-42 [PDF]

Jonathan Bennett, "Spinoza's Mind-Body Identity Thesis." In: The Journal of Philosophy, Vol. 78, No. 10, pp. 573-584. [PDF bij Gary Zabel

Lilli Alanen, "Spinoza on the Human Mind." In:  Midwest Studies in Philosophy, XXXV (2011) [PDF op academia.edu]

John Morrison, "Spinoza on Mind, Body, and Numerical Identity," [PDF draft April 4, 2018]

Geen opmerkingen:

Een reactie posten