woensdag 20 februari 2019

Spinozisme over leven, dood en zelfdoding bij #Spinoza [8]


Deze reeks sluit ik af met verwijzen naar enige zeer recent uitgebrachte blogs door ene Evan Coral, die zich op twitter voorstelt als: "curating fragments, music writer." Hij publiceert regelmatig reviews van hedendaagse muziek [op tinymixtapes]. Op 21 december 2018 begon hij een blog onder de titel The Humancondi Shit. Het eerste blog had als titel: “Spinoza and the Spanish Poet” [cf.]. Het blog van een dag later was een “addendum to the Spanish Poet” [cf.] en dezelfde dag nog “another addendum to the Spanish poet,’ [cf.]. De dag daarop, 23 december 2018, bracht het blog “some thoughts on Spinoza, suicide, anorexia, vegetarianism, Chris Kraus, and Simone Weil,” [cf.]
Hij is goed thuis in de materie waarover hij schrijft. Zo bespreekt hij in het laatste blog o.a. Maurice Blanchot’s The Instant of My Death en maakt een vergelijking van deze Blanchot met Spinoza:

While, for Blanchot I who kill myself am not I who is killed, for the latter is an other, for Spinoza, I who am killed by myself am not I who kills, for the latter is an other.

Hier laat ik het bij. Ik wilde tot slot in deze reeks alleen wijzen op deze in mijn beleving tamelijk fascinerende recente blogs. Ik heb het vermoeden dat de auteur ervan een literatuurwetenschapper o.i.d. is.

Jacques Louis David, The death of Seneca, 1773
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten