Wel
fraai vind ik het om aan het blog van 5 maart 2018 « Spinoza vijfde evangelist of toch minstens “een
Christelijck philosoph”? »,
waarin ik uitgebreid inging op het best vele dat Spinoza over Christus schreef,
het volgende citaat te kunnen toevoegen:
The Jewish
Jesus: An Overview
In
recent years there has been renewed interest in the role of Jesus in the
formation of Judaism.' Much of this has precedent in earlier Jewish adaptations
of the search for the historical Jesus in nineteenth-century Germany and also
reflects a contemporary interest in ecumenicism and the increasing role and
influence of Jewish Studies in the American Academy. While Jews often look to
lsaak Markus Jost, Abraham Geiger, and to a lesser extent Joseph Salvador as
composing the first sustained modern Jewish studies of Jesus, Spinoza may have
been the first "modern Jew" to write extensively about him, mostly
comparing him with Moses in his
Theologico-Political Treatise. Although it would be a stretch to say
Spinoza is the beginning of the "Jewish Jesus" among Jews, his
invocation of Jesus in the context of his "Jewish" reflections on the
Bible tills the ground for what would become a more sustained examination of
Jesus and his role in the formation of Modern Judaism. It is not a coincidence
that Martin Buber, who had undying respect for Spinoza and also wrote
extensively about Jesus, noted in a Spinozistic spirit that Moses "had a
genius which could only find its parallel in Jesus." [Vetdruk door mij, SV. Noten weggelaten].
Zo
opent Shaul Magid, professor aan het Department of Religious Studies aan de
Indiana University [cf.] zijn bijdrage
Shaul
Magid, « "Brother
Where Art Thou?" Reflections of Jesus in Martin Buber and the Hasidic
Master R. Shmuel Bornstein of Sochaczev, » in Christian Wiese & Martina Urban (Eds.), German-Jewish Thought Between Religion and
Politics: Festschrift in Honor of Paul Mendes-Flohr on the Occasion of His
Seventieth Birthday [Walter de Gruyter, 2012], p. 209 – 240 – books.google
Tot
mijn vreugde zag ik dat de auteur zijn hoofdstuk heeft geüpload als PDF op zijn academia.edu.
Aan
de genoemde boektitel is te zien dat ik nog met het vorige blog en Paul
Mendes-Flohr bezig ben. Ik hoop met een vervolgblog daarop te komen. Maar bovenstaande
ontdekking wil ik graag apart brengen.
Al
staat het niet zo in de titel, maar in de tekst gaat de auteur ook uitgebreid in
op “Reflections of Spinoza in Martin Buber.”
In nog een hoofdstuk komt Spinoza aan de orde, n.l. in:
Michah Gottlieb, « Leo Strauss on Lessing’s Spinozism », Pages 289-316 [Dit staat niet op zijn academia.edu; wel diens "Between Judaism and German Enlightenment: Recent Work on Moses Mendelssohn in English." In: Religion Compass, 4/1 (2010): 22–38 [PDF]
In nog een hoofdstuk komt Spinoza aan de orde, n.l. in:
Michah Gottlieb, « Leo Strauss on Lessing’s Spinozism », Pages 289-316 [Dit staat niet op zijn academia.edu; wel diens "Between Judaism and German Enlightenment: Recent Work on Moses Mendelssohn in English." In: Religion Compass, 4/1 (2010): 22–38 [PDF]
Geen opmerkingen:
Een reactie posten