maandag 23 juli 2018

Spinoza, « génie juif » ou criminel…? - #Spinoza


Op Terre Promise.fr verscheen vandaag een lang en gedegen gedocumenteerd artikel onder deze titel:

 
Wie de auteur is van het artikel wordt niet vermeld en kon ik ook niet achterhalen: hij of zij zit verscholen achter “Copyright Terre Promise © Elishean.” Op de sites www.terrepromise.fr  en www.Elishean.fr  is blijkbaar een collectief zeer actief. Ik ben op mijn hoede daar ik bij verder zoeken soms waarschuwingen van mijn beveiligingsprogramma kreeg (ik zou als ik u was ook niet ingaan op de uitnodiging om van het lange artikel een PDF te downloaden want dan krijg je een .exe-programma voorgeschoteld, waarvan je niet weet wat het op je harde schijf gaat uitspoken).
Maar fascinerend is het lange artikel met z’n 96 eindnoten wel. In de laatste decennia van de 19e eeuw was in Italië en Frankrijk onder psychologen, juristen en criminologen de vraag naar de vrije wil en verantwoordelijkheid in geval van niet-vrije-wil aan de orde. Het stuk behandelt uitgebreid de verwijzingen naar Spinoza van C. Lombroso, en nog uitgebreider het boek van Paul Bourget, Le Disciple, waarin veel Spinoza aan de orde kwam - om maar op een paar dingen te wijzen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten