De Amsterdamse
Spinoza Kring (ASK) schrijft in de Nieuwsbrief die gisteren werd verzonden:
Op 25 november
2018 vindt de volgende Spinozadag plaats, met als thema: Spinoza – vreemdeling.
Spinoza is wat we tegenwoordig een ‘allochtoon’ zouden noemen, omdat zijn vader
in Portugal was geboren. Hij is daarbij ook een vluchteling, want zowel van zijn
vaders als van zijn moeders kant is hij afkomstig uit een familie van marranen
- letterlijk ‘zwijnen’-, dat wil zeggen joden die in Spanje en Portugal onder
dwang tot het christendom waren bekeerd om verbanning te voorkomen. Vanwege de
constante druk van de inquisitie, die deze ’nieuwe christenen’ ervan verdacht
in het geheim trouw te zijn gebleven aan het jodendom, waren zij naar het
Noorden gevlucht en gebruik makend van de geloofsvrijheid in de nieuwe
Republiek terug gekeerd tot het jodendom. Spinoza bleef een buitenstaander, in
die migrantengemeenschap, maar ook, na zijn verbanning in het verzuilde
Nederland. Hij sloot zich namelijk niet bij een van de vele andere
geloofsgemeenschappen aan. Hij schreef zijn werken in het Latijn en slechts met
tegenzin maakte hij soms gebruik van het Nederlands. Toch kon de ‘vreemdeling’
Spinoza een icoon van Nederland worden en is hij tot het boegbeeld van
Amsterdam uitgeroepen (cultuurnota 2007). Dit conflict tussen vreemdelingschap
en integratie heeft Spinoza niet alleen in zijn leven opgelost, maar in het Theologisch-politiek
Traktaat legt hij ook uit hoe Nederland toen succesvol met vreemdelingen
omging en zo de basis voor zijn Gouden Eeuw legde. Net als in de zeventiende
eeuw kent Nederland nu veel ‘vreemdelingen’. Inmiddels heeft nu weer ongeveer
de helft van de Amsterdamse bevolking een ‘migratie-achtergrond’. Laten
Spinoza’s ervaring en analyses zich vertalen naar de huidige tijd? Via www.spinozadag.nl houden
we u op de hoogte van het programma en de praktische zaken.
Sprekers:
Prof. dr. Irene Zwiep (UVA)
Dr. Pooyan Tamimi Arab (UU)
Dr. Luc Panhuijsen
Sprekers:
Prof. dr. Irene Zwiep (UVA)
Dr. Pooyan Tamimi Arab (UU)
Dr. Luc Panhuijsen
Nicolas Dings, de beeldhouwer van het Spinozabeeld bij de Stopera in Amsterdam, drukte Spinoza's verbondenheid met het vreemdelingschap uit met deze 'vreemde vogels' op zijn mantel "die verwijzen naar de culturele diversiteit van de stad" [PDF].
Foto hierboven van Spinozabeeld (een van de betere foto's) aangetroffen op de website Spirituele teksten.
Zie ook het blog van 15-10-2012: Spinoza "was nauwelijks Nederlander" (Han van Ruler)
Op de foto hieronder [van hier] zijn de 'vreemde vogels' ook goed te zien
Later
toegevoegd:
Je
mag aannemen dat het thema bepaald een heel ander is dan in dit boek van
Daniel
Pézeril, Spinoza L'étranger. Les Editions du cerf [Collection La nuit surveillée], 2007
De interesse van de priester Daniel
Pezeril in niet-christelijke gedachten kwam voort uit zijn
filosofiestudies aan de Sorbonne, tijdens zijn noviciaat bij de Oratorianen, en
vooral uit de schok die het lezen van Spinoza bij hem veroorzaakte. Hij wilde
aan het einde van zijn leven nog een keer vragen stellen aan degene die hem de 'vreemdeling' bij uitstek leek. Vanuit
zijn oude exemplaar van de Ethica -
becommentarieerd door Charles Appuhn, in "Classics Garnier" - overladen
met zijn eigen aantekeningen, schreef hij dit essay.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten