donderdag 26 juli 2018

Afscheid van Nietzsche en zijn Spinoza [4 en slot] - #Spinoza


 
Na blog 1, 2 en 3 breng ik hier tenslotte een laatste en in mijn ogen enigszins verrassend overzicht dat ik overnam uit de

Weimarer Nietzsche-Bibliographie. Herausgegeben von der Stiftung Weimarer Klassik, Herzogin Anna Amalia Bibliothek. Band 3, Sekundärliteratur 1867-1998: Nietzsches geistige und geschichtich-kulturelle Lebesbeziehungen, sein Denken und Schaffen. Stuttgart / Weimar: Verlag J.B. Metzler [nu Springer-Verlag], 2002 – books.google

Het verrassende is dat waar teksten over “Nietszsche én…” per land werden opgesomd, voor “Niederländische Philosophie” er blijkbaar alleen teksten over “Spinoza, Benedictus de” en Nietzsche bestaan - toch iets om op te merken.





Enfin, mij lijken het wel genoeg studies, maar ik 'vrees' dat er altijd wel weer mensen zijn die menen er nog eens hun licht over te moeten laten schijnen.
 
Aanvulling 27 okt. 2019. Ik kwam intussen nog de volgende titels tegen:

Hans-Jürgen Gawoll, Nietzsche und der Geist Spinozas. Die existentielle Umwandlung einer affirmativen Ontologie, in: Nietzsche-Studien 30 (2001), pp. 44-61


Brandon Look, "Becoming Who One is” in Spinoza and Nietzsche.  Iyyun, 50 [2001], pp. 327-38.


Donald Rutherford, Freedom as a Philosophical Ideal: Nietzsche and His Antecedents. In: Inquiry: An Interdisciplinary Journal of Philosophy, 54 (5) [2011], pp. 512 - 540. [PDF van draft]

Tom Sparrow, A Physiology of Encounters: Spinoza, Nietzsche, and Strange Alliances. In: Epoché: A Journal for the History of Philosophy, 15 (1) [2010], pp. 165-186. [cf. PDF op academia.edu]

Maurizio Scandella, Did Nietzsche Read Spinoza? Some Preliminary Notes on the Nietzsche-Spinoza Problem, Kuno Fischer and Other Sources. In: Nietzsche-Studien 41 (1) (2012), pp. 308-332 - Cf. bij Degruyter; Doc op academia.edu
Abstract: This paper aims to show that there are no clear signs of a direct reading of Spinoza in Nietzsche’s writings. It also aims to clarify some preliminary aspects of the Nietzsche-Spinoza problem and does so by analysing Kuno Fischer’s introduction to Spinoza’s philosophy, which Nietzsche read in 1881 and 1887. In undertaking the analysis, the paper explores the genesis and meaning of Nietzsche’s approach to some aspects of Spinoza’s philosophy, such as the notions of “reason”, “morsus conscientiae” and “amor Dei”. It also discusses the possible role of Paul Bourget in the formation of Nietzsche’s image of Spinoza.
 
David Wollenberg, Nietzsche, Spinoza, and the Moral Affects. In: Journal of the History of Philosophy, 51 (4) [2013], pp. 617-649.

Raúl de Pablos Escalante, La voluntad como deseo consciente: Kuno Fischer entre Spinoza y Nietzsche. In: Anales Del Seminario de Historia de la Filosofía, 33 (1) [2016], pp. 137-161.

Raúl de Pablos Escalante, Las pulsiones y la pregunta por el entender: Spinoza, Nietzsche y Kuno Fischer. In: Logos. Anales Del Seminario de Metafísica [Universidad Complutense de Madrid, España], 50 [2017], pp. 165-186.

• Jeremy Fogel, The Anti-Christ and the Anti-Moses: Nietzsche, Spinoza, and the Possibility of Sacrilegious Beatitude. In: Comparative and Continental Philosophy 10 (2) [2018], pp. 106-122. 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten