Van het boek van Karl Jaspers herinner ik me dat hij schrijft dat er bij Spinoza geen verbinding is tussen God en de oneindige modi enerzijds en de wereld van de eindige dingen anderzijds. Over dat probleem gaat het artikel van Elizabeth Schmitt dat onlangs op dit blog werd genoemd (en toegankelijk gemaakt). Zoals ik al zei, ik ga dat artikel goed bestuderen, maar dat lukt nu even niet.
“Dat er, volgens Jaspers, bij Spinoza geen verbinding is tussen God en de oneindige modi enerzijds en de wereld van de eindige dingen anderzijds.”
Naar het einde van het zeer boeiende E2, 43 waarin Spinoza o.a. stelt dat denken het begrijpen zelf is en dat waarheid de toets van zichzelf én van het valse is schrijft hij: “Voeg daarbij nog dat onze Geest, voorzover hij de dingen naar waarheid begrijpt een deel is van het oneindige verstand van God dan zal men moeten inzien, dat de heldere en duidelijke voorstellingen van de Geest noodzakelijk even waar zijn als de voorstellingen van God.”
Hoezo geen verbinding tussen God en de oneindige modi enerzijds, en de wereld van de eindige dingen anderzijds?
Ook E5, 40 stelt dat de Geest, beschouwd buiten het verband met het lichamelijke bestaan, voorzover hij begrijpt, een eeuwige openbaring is van het Denken is, die door een andere eeuwige denkwijze wordt bepaald, en deze wederom door een andere en zo tot in het oneindige, zodanig dat al deze openbaringen samen Gods eeuwig en oneindig verstand uitmaken. Daar het begrijpen van de Geest een eindige modus is, is het ingesloten in al deze openbaringen samen die Gods eeuwig en oneindig verstand uitmaken.
Dit is een voorbeeld van de verbinding tussen God en de oneindige modi enerzijds, en de wereld van de eindige dingen anderzijds.
Bedoeld is het ontstaan van het eindige en tijdelijke uit het oneindige en eeuwige, ook wel bekend als het probleem van de individuatie. Het genoemde artikel van Schmitt geeft in elk geval een zo te zien volledige inventarisatie, niet alleen uit de Ethica, van de teksten waarin Spinoza hier iets over zegt.
Van het boek van Karl Jaspers herinner ik me dat hij schrijft dat er bij Spinoza geen verbinding is tussen God en de oneindige modi enerzijds en de wereld van de eindige dingen anderzijds. Over dat probleem gaat het artikel van Elizabeth Schmitt dat onlangs op dit blog werd genoemd (en toegankelijk gemaakt). Zoals ik al zei, ik ga dat artikel goed bestuderen, maar dat lukt nu even niet.
BeantwoordenVerwijderen“Dat er, volgens Jaspers, bij Spinoza geen verbinding is tussen God en de oneindige modi enerzijds en de wereld van de eindige dingen anderzijds.”
BeantwoordenVerwijderenNaar het einde van het zeer boeiende E2, 43 waarin Spinoza o.a. stelt dat denken het begrijpen zelf is en dat waarheid de toets van zichzelf én van het valse is schrijft hij:
“Voeg daarbij nog dat onze Geest, voorzover hij de dingen naar waarheid begrijpt een deel is van het oneindige verstand van God dan zal men moeten inzien, dat de heldere en duidelijke voorstellingen van de Geest noodzakelijk even waar zijn als de voorstellingen van God.”
Hoezo geen verbinding tussen God en de oneindige modi enerzijds, en de wereld van de eindige dingen anderzijds?
Ook E5, 40 stelt dat de Geest, beschouwd buiten het verband met het lichamelijke bestaan, voorzover hij begrijpt, een eeuwige openbaring is van het Denken is, die door een andere eeuwige denkwijze wordt bepaald, en deze wederom door een andere en zo tot in het oneindige, zodanig dat al deze openbaringen samen Gods eeuwig en oneindig verstand uitmaken.
VerwijderenDaar het begrijpen van de Geest een eindige modus is, is het ingesloten in al deze openbaringen samen die Gods eeuwig en oneindig verstand uitmaken.
Dit is een voorbeeld van de verbinding tussen God en de oneindige modi enerzijds, en de wereld van de eindige dingen anderzijds.
Bedoeld is het ontstaan van het eindige en tijdelijke uit het oneindige en eeuwige, ook wel bekend als het probleem van de individuatie. Het genoemde artikel van Schmitt geeft in elk geval een zo te zien volledige inventarisatie, niet alleen uit de Ethica, van de teksten waarin Spinoza hier iets over zegt.
BeantwoordenVerwijderenHenk,
VerwijderenVoegt het iets toe aan het artikel van Steenbakkers - 'Individu en collectief bij Spinoza'?
Ik ken het artikel niet, maar gezien de titel lijkt het er niets mee te maken te hebben.
VerwijderenOmdat het artikel van Steenbakkers ook over het individuatieprincipe van Spinoza gaat dacht ik dat er misschien gelijkenissen waren.
VerwijderenZou dan kunnen, maar zoals gezegd, ik ken het artikel niet.
Verwijderen