Ik haal hier de eerste alinea’s (zonder noten) en zijn
foto van de wikipagina over hem aan, waaruit duidelijk wordt dat hij kennelijk
goed schrijven kan:
Carlos Fraenkel (born March 21, 1971 in Münster,
Germany) is a German-Brazilian scholar and writer currently living in Canada.
He is James McGill Professor of Philosophy and Religion at McGill University in
Montreal and was previously Professor of Comparative Religion and Philosophy at
Oxford University.
Fraenkel has written several books and is a
contributor at the London Review of Books, the Times Literary
Supplement, the New York Times, the Nation, the Los
Angeles Review of Books, the Jewish Review of Books, Boston
Review, and Dissent Magazine.
Fraenkel’s work spans ancient, medieval and early
modern philosophy, Jewish and Islamic thought, and political philosophy. His
research interests include Plato, Themistius, al-Fārābī, al-Ghazālī,
Maimonides, and Spinoza, as well as conducting philosophical discussions in
places of conflict, for example with Palestinian students, lapsed Hasidic Jews,
and members of a Native American community. He has also contributed to the
discussion of religious and cultural diversity.
Zie zijn website en zijn pagina op academia.edu
Ik adviseer echt: 'grasduin eens op deze pagina's –
een goudmijn! Zie b.v. onder de menu’s:
Scholarship 15x de naam van Spinoza opduiken, waaronder een
bijzonder artikel:
• “Could
Spinoza Have Presented the Ethics as the True Content of the Bible?”
Daar noemt hij niet zijn bijdrage aan het – bijna -
themanummer over de TTP van het Journal of the History of Ideas [Volume 74, Number 4, October 2013], maar
brengt dat wel via academia.edu:
• "Spinoza on Miracles and the Truth of the
Bible"
Essays waaronder een interessant verhaal
• “Spinoza
in Shtreimels"
Projects waaronder hij zijn plan beschrijft over
• Deus
sive Natura: The Emergence of the Philosophical Concept of the Unity of Nature
Spinoza’s substance monism
is often said to have established the metaphysical framework for conceiving the
unity of nature. Against the standard view I argue that Spinoza is critically
revising the thesis (first proposed by the 4th c. Aristotle commentator
Themistius) that God conceived as Reason is identical with the order of nature.
The project is both historical and philosophical. My aim is to document the
emergence of the unity of nature as a philosophical concept from Antiquity to
Spinoza and from Spinoza to German idealism, and to understand the
philosophical arguments underlying this concept and the motives for adopting it
in different contexts.
Kortom, een rijke bron, waaraan de dorstige zich
rijkelijk kan laven.
Inderdaad, 'God conceived as Reason' is niet 'the order of nature'.
BeantwoordenVerwijderenSpinoza behoudt het eerste door in E5 volop de weg te kiezen van het gezichtspunt van de eeuwigheid zonder verband met het lichaam.
Inderdaad, 'the unity of nature' zal niet houdbaar blijven.