maandag 26 februari 2018

Nog eens wijs ik op Carlos Fraenkel die zoveel méér is dan een Spinoza scholar

Graag wijs ik nog eens op de vele publicaties die Carlos Fraenkel via internet beschikbaar stelt. Ik wees daar eerder op in een blog van 31-10-2012 “Carlos F. Fraenkel biedt veel downloads aan.” Ook op 11-06-2015 had ik ‘t blog “Spinoza lezen in Palestina” n.a.v. een boek van hem. [Zie voorts hier en hier en hier]
Ik haal hier de eerste alinea’s (zonder noten) en zijn foto van de wikipagina over hem aan, waaruit duidelijk wordt dat hij kennelijk goed schrijven kan:
Carlos Fraenkel (born March 21, 1971 in Münster, Germany) is a German-Brazilian scholar and writer currently living in Canada. He is James McGill Professor of Philosophy and Religion at McGill University in Montreal and was previously Professor of Comparative Religion and Philosophy at Oxford University.
Fraenkel has written several books and is a contributor at the London Review of Books, the Times Literary Supplement, the New York Times, the Nation, the Los Angeles Review of Books, the Jewish Review of Books, Boston Review, and Dissent Magazine.
Fraenkel’s work spans ancient, medieval and early modern philosophy, Jewish and Islamic thought, and political philosophy. His research interests include Plato, Themistius, al-Fārābī, al-Ghazālī, Maimonides, and Spinoza, as well as conducting philosophical discussions in places of conflict, for example with Palestinian students, lapsed Hasidic Jews, and members of a Native American community. He has also contributed to the discussion of religious and cultural diversity.
Zie zijn website en zijn pagina op academia.edu

Ik adviseer echt: 'grasduin eens op deze pagina's – een goudmijn! Zie b.v. onder de menu’s:
Scholarship 15x de naam van Spinoza opduiken, waaronder een bijzonder artikel:
“Could Spinoza Have Presented the Ethics as the True Content of the Bible?”
Daar noemt hij niet zijn bijdrage aan het – bijna - themanummer over de TTP van het Journal of the History of Ideas  [Volume 74, Number 4, October 2013], maar brengt dat wel via academia.edu:
• "Spinoza on Miracles and the Truth of the Bible"

Essays waaronder een interessant verhaal
“Spinoza in Shtreimels"

Projects waaronder hij zijn plan beschrijft over
Deus sive Natura: The Emergence of the Philosophical Concept of the Unity of Nature
Spinoza’s substance monism is often said to have established the metaphysical framework for conceiving the unity of nature. Against the standard view I argue that Spinoza is critically revising the thesis (first proposed by the 4th c. Aristotle commentator Themistius) that God conceived as Reason is identical with the order of nature. The project is both historical and philosophical. My aim is to document the emergence of the unity of nature as a philosophical concept from Antiquity to Spinoza and from Spinoza to German idealism, and to understand the philosophical arguments underlying this concept and the motives for adopting it in different contexts.

Kortom, een rijke bron, waaraan de dorstige zich rijkelijk kan laven.

1 opmerking:

  1. Inderdaad, 'God conceived as Reason' is niet 'the order of nature'.
    Spinoza behoudt het eerste door in E5 volop de weg te kiezen van het gezichtspunt van de eeuwigheid zonder verband met het lichaam.
    Inderdaad, 'the unity of nature' zal niet houdbaar blijven.

    BeantwoordenVerwijderen