woensdag 21 februari 2018

Vandaag 341 jaar geleden overleed Spinoza


Een paar dagen geleden verscheen op ebay een aanbieding van deze ‘eerste dag-kaart met postzegel' die op 21 februari 1977 bij gelegenheid van Spinoza’s 300e sterfdag werd uitgegeven.
Merkwaardig toch, zo’n kaart met een fraaie tekening van Spinoza met postzegel op de afbeelding en een poststempel op Spinoza’s voorhoofd! Niet om aan te zien (in mijn ogen dan).
Uit een eerder blog citeer ik het volgende n.a.v. alleen die kaart zonder postzegel erop:

Wie deze afbeelding van Spinoza heeft getekend, is tot heden niet te achterhalen.

Ik zie het als een zeer sprekend, levendig portret van Spinoza. De afbeelding is alleen bekend als prentbriefkaart. Op de keerzijde staan lijntjes voor de adressering, maar verder niets: geen maker, geen datum, niet ter gelegenheid waarvan.

Het Joods Historisch Museum dateert de kaart omstreeks 1930, hetgeen wat stijl van tekenen betreft heel goed kan. Maar de secretaris van de Ver. Het Spinozahuis, de heer Theo van der Werf, die ik ernaar vroeg, heeft over die datering zo zijn twijfel. Op de meeste kaarten die hem onder ogen kwamen was de herdenkingspostzegel uit 1977 geplakt. Die postzegel die uitgegeven was bij gelegenheid van Spinoza's 300e sterfdag. Dat doet dus vermoeden dat die kaart bij diezelfde gelegenheid is uitgegeven. Dan nog kan de producent ervan daarvoor een vroegere tekening gebruikt hebben.”

Tot zover de aanhaling uit dat eerdere blog.
Ik vond die kaart met postzegel op de afbeelding en een poststempel op Spinoza’s voorhoofd, zoals gezegd, niet om aan te zien. Wie verzint zoiets? Het leek mij een enigszins eigenzinnige keuze van iemand. Maar voor de zekerheid heb ik nog even navraag gedaan bij Theo van de Werf en hij deelde mij mee, dat dit bepaald geen uitzondering was. Hij schat in dat circa de helft van dergelijke kaarten die hij zag er zó uitzagen, meestal met onbeschreven achterzijde. Ook viel hem op dat vooral de laatste jaren meer dan voorheen deze kaarten bij ebay en andere veilingsites worden aangeboden.

* * *

Nog even iets anders. Vandaag heb ik de eerdere herdenkingsblogs teruggekeken en zag dat ik daarmee pas in 2010 ben begonnen. Het is best aardig om de diverse feitjes terug te lezen die ik n.a.v. de sterfdag te weten kwam. Ik zet die blogs hieronder op een rijtje.
* * *
… en vandaag wordt de jongste dochter van Leon Kuunders 21 jaar. Gefeliciteerd! [Hij deelde in 2014 mee dat zijn jongste dochter op Spinoza’s sterfdag geboren was en toen zeventien jaar werd.]

______________

Eerdere blogs ter herdenking van Spinoza’s sterfdag
2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017 

hierna nog een andere afbeelding, zoals die een paar dagen terug op ebay verscheen, waar hij alweer verdwenen is.

1 opmerking:

  1. Dank Stan :)
    Leuk weetje, m'n jongste zoon is geboren op 24 november!
    Dat kan bijna geen toeval zijn, hahaha.

    BeantwoordenVerwijderen