Afhankelijk
van de geschiedenis en de omstandigheden kan hij naar behoefte in een andere
kleur worden gezien en gelezen. Dat schrijft Susan James in een hoofdstuk,
waarin ze laat zien hoe Althusser naar de behoefte die hij heeft om het
marxisme en met name de theorie over ideologie die hij onvoldoende ontwikkeld
vindt, aan te passen vanuit hoe hij Spinoza leest. Hij leest Spinoza als zijnde
materialist.
Op
dit artikel wees iemand die onder het pseudoniem ‘WahresLeben’ op twitter
steeds verwijzingen aanbrengt naar interessante teksten en internetpagina’s. Na
het maken van het blog van gisteren stuitte ik op zijn twitterpagina en
daarop trof ik deze recente tweet, waarmee hij wees op
Susan
James, “Spinoza and materialism” In: Stephen H. Daniel (ed.), Current Continental Theory and Modern
Philosophy [Northwestern University Press, 2005 - cf. Contents PDF],
p. 100 – 113. Het stuk laat zich in z'n geheel lezen bij books.google.
Reviewer
Theodore R. Schatzki, University of Kentucky, bij de NDPR, heeft het over “Susan James's skeptical analysis of
Althusser's appropriation of Spinoza in his, Althusser's, search for an
"aleatory materialism."”
Graag
geef ik dit hier door. Ook het hoofdstuk van Etienne Balibar, "Potentia
multitudinis, quae una veluti mente ducitur: Spinoza on the Body Politic"
laat zich helemaal lezen – cf. books.google
Uit dezelfde bron haal ik de verwijzing naar het artikel van
Daniel Colson, "Anarchist Readings of Spinoza." In: Journal of French Philosophy, Volume 17, Number 2, Fall 2007 [html, PDF] -
Ik heb dit nog niet gelezen (ik kan ook niet alles tegelijk in mij opnemen), maar hiermee heb ik dit ook alvast doorgegeven. Het betreft een vertaling van: “Lectures anarchistes de Spinoza,” Rétractions 2 (Summer 1998): 119-148.
De vertalers, Jesse Cohn (Purdue North Central) & Nathan Jun (Midwestern State University) brachten in hetzelfde tijdschriftnummer hun “Translator's Introduction" to Daniel Colson, "Anarchist Readings of Spinoza." In: Journal of French Philosophy, Volume 17, Number 2, Fall 2007 (academia.edu)
Uit dezelfde bron haal ik de verwijzing naar het artikel van
Daniel Colson, "Anarchist Readings of Spinoza." In: Journal of French Philosophy, Volume 17, Number 2, Fall 2007 [html, PDF] -
Ik heb dit nog niet gelezen (ik kan ook niet alles tegelijk in mij opnemen), maar hiermee heb ik dit ook alvast doorgegeven. Het betreft een vertaling van: “Lectures anarchistes de Spinoza,” Rétractions 2 (Summer 1998): 119-148.
De vertalers, Jesse Cohn (Purdue North Central) & Nathan Jun (Midwestern State University) brachten in hetzelfde tijdschriftnummer hun “Translator's Introduction" to Daniel Colson, "Anarchist Readings of Spinoza." In: Journal of French Philosophy, Volume 17, Number 2, Fall 2007 (academia.edu)
Daaruit
haal ik deze gegevens
Daniel
Colson is a sociologist at the Université de Saint-Étienne in Lyon; schreef o.a.:
• Petit lexique philosophique de l’anarchisme de
Proudhon à Deleuze (2001)
• Trois essais de
philosophie anarchiste: Islam, histoire, monadologie (2004)
Zij
stellen: “Colson proposes to take anarchists seriously as thinkers, as the
creators not only of sophisticated collective practices (e.g., the affinity
group, the spokes-council, the decentralized federation) but also of
conceptions of the world or ontologies.”
Geen opmerkingen:
Een reactie posten