maandag 12 februari 2018

Spinoza door Susan James gezien als “een opmerkelijke kameleon”


Afhankelijk van de geschiedenis en de omstandigheden kan hij naar behoefte in een andere kleur worden gezien en gelezen. Dat schrijft Susan James in een hoofdstuk, waarin ze laat zien hoe Althusser naar de behoefte die hij heeft om het marxisme en met name de theorie over ideologie die hij onvoldoende ontwikkeld vindt, aan te passen vanuit hoe hij Spinoza leest. Hij leest Spinoza als zijnde materialist.

Op dit artikel wees iemand die onder het pseudoniem ‘WahresLeben’ op twitter steeds verwijzingen aanbrengt naar interessante teksten en internetpagina’s. Na het maken van het blog van gisteren stuitte ik op zijn twitterpagina en daarop trof ik deze recente tweet, waarmee hij wees op

Susan James, “Spinoza and materialism” In: Stephen H. Daniel (ed.), Current Continental Theory and Modern Philosophy [Northwestern University Press, 2005 - cf. Contents PDF], p. 100 – 113. Het stuk laat zich in z'n geheel lezen bij books.google.

Reviewer Theodore R. Schatzki, University of Kentucky, bij de NDPR, heeft het over “Susan James's skeptical analysis of Althusser's appropriation of Spinoza in his, Althusser's, search for an "aleatory materialism."”

Graag geef ik dit hier door. Ook het hoofdstuk van Etienne Balibar, "Potentia multitudinis, quae una veluti mente ducitur: Spinoza on the Body Politic" laat zich helemaal lezen – cf. books.google 


Uit dezelfde bron haal ik de verwijzing naar het artikel van
 
Daniel Colson, "Anarchist Readings of Spinoza." In: Journal of French Philosophy, Volume 17, Number 2, Fall 2007 [html, PDF] -
Ik heb dit nog niet gelezen (ik kan ook niet alles tegelijk in mij opnemen), maar hiermee heb ik dit ook alvast doorgegeven. Het betreft een vertaling van: “Lectures anarchistes de Spinoza,” Rétractions 2 (Summer 1998): 119-148. 


De vertalers, Jesse Cohn (Purdue North Central) & Nathan Jun (Midwestern State University) brachten in hetzelfde tijdschriftnummer hun “Translator's Introduction" to Daniel Colson, "Anarchist Readings of Spinoza." In: Journal of French Philosophy, Volume 17, Number 2, Fall 2007 (academia.edu)

Daaruit haal ik deze gegevens
Daniel Colson is a sociologist at the Université de Saint-Étienne in Lyon; schreef o.a.:
Petit lexique philosophique de l’anarchisme de Proudhon à Deleuze (2001)
Trois essais de  philosophie anarchiste: Islam, histoire, monadologie (2004)
Zij stellen: “Colson proposes to take anarchists seriously as thinkers, as the creators not only of sophisticated collective practices (e.g., the affinity group, the spokes-council, the decentralized federation) but also of conceptions of the world or ontologies.”

 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten