Graag laat ik geïnteresseerden hierbij weten dat Sjoerd van
Tuinen het boek dat vorig jaar verscheen bij punctum books, heeft geüpload naar academia.edu, waar het dus vrij te downloaden is:
Ceciel Meiborg & Sjoerd van Tuinen (Eds.), DELEUZE AND
THE PASSIONS. New York: punctum
books, 21-12-2016, 183 pp [cf. ook amazon]
Sjoerd van Tuinen kwam al voor in het blog van 18-3-2009: “Gilles
Deleuze (1925 - 1995) en Spinoza: de prins onder de filosofen” daar hij mederedacteur
was van het bij Boom uitgegeven Deleuze
compendium (2009).
Zie ook 't blog van 17-12-2010: "De Spinoza-intoxicated Deleuze." *)
• “Everywhere There Are Sad Passions”: Gilles Deleuze and the Unhappy Consciousness - Moritz Gansen
• To Have Done with the Judgment of ‘Reason’: Deleuze’s Aesthetic Ontology - Samantha Bankston
• Closed Vessels and Signs: Jealousy as a Passion for Reality - Arjen Kleinherenbrink
• The Drama of Ressentiment: the Philosopher versus the Priest - Sjoerd van Tuinen
• The Affective Economy: Producing and Consuming Affects in Deleuze and Guattari - Jason Read
• Deleuze’s Transformation of the Ideology-Critique Project: Noology Critiqu - Benoît Dillet
• Passion, Cinema and the Old Materialism - Louis-Georges Schwartz
• Death of Deleuze, Birth of Passion - David U.B. Liu
[voor herkomst afbeelding cf. dit blog]
*) De in dat blog vermelde link naar een PDF op een Russische site van het artikel van Robert Piercey, "The Spinoza-intoxicated man: Deleuze on expression," werkt niet meer. Wel staat het als html op een andere, nl. deze Russische site.
Zie ook 't blog van 17-12-2010: "De Spinoza-intoxicated Deleuze." *)
CONTENTS DELEUZE AND THE PASSIONS:
• Introduction - Ceciel Meiborg & Sjoerd van Tuinen• “Everywhere There Are Sad Passions”: Gilles Deleuze and the Unhappy Consciousness - Moritz Gansen
• To Have Done with the Judgment of ‘Reason’: Deleuze’s Aesthetic Ontology - Samantha Bankston
• Closed Vessels and Signs: Jealousy as a Passion for Reality - Arjen Kleinherenbrink
• The Drama of Ressentiment: the Philosopher versus the Priest - Sjoerd van Tuinen
• The Affective Economy: Producing and Consuming Affects in Deleuze and Guattari - Jason Read
• Deleuze’s Transformation of the Ideology-Critique Project: Noology Critiqu - Benoît Dillet
• Passion, Cinema and the Old Materialism - Louis-Georges Schwartz
• Death of Deleuze, Birth of Passion - David U.B. Liu
De inleiding heb ik gelezen. Daaruit wordt duidelijk hoe
Deleuze in het kielzog van Spinoza, niet meer van de oude tegenstelling passies
– rede uitging (waarbij de rede geacht werd de passies te bedwingen), maar de
nieuwe – Spinozistische – tegenstelling van goede (blije) en slechte (droeve)
passies die het handelings- en denkvermogen van mensen bevorderen resp. belemmeren.
En hoe dan ook rede en passie onscheidbaar zijn – hoe we de rede passioneler
kunnen maken. Hoe filosofie minder over ‘ware’ oordelen en meer over affecten
gaat, d.w.z. hoe ook de filosofie een affective turn onderging.
Een citaat: "To accommodate for the transformative potential of a
philosophy of affect, Deleuze develops a new, twofold concept of becoming.
Sensory becoming refers to the immanent logic that makes up the composite
nature of assemblages. Absolute becoming amounts to the becoming active, a
“counter-effectuation” of the image of thought."
De inleiders eindigen met: “With this volume we aim to
provide a systematic study of Deleuze’s taxonomy of the passions and their
importance for a thinking that reaches beyond itself, whether this is
effectuated by tracing the sad passions that Deleuze tries to escape (Gansen,
Bankston) or by engaging with strategies that integrate sad passions with
joyful passions (Kleinherenbrink, Van Tuinen), by diagnosing the passions that
make up the affective infrastructure of capitalism (Dillet, Read, Schwartz) or
by questioning the dichotomy of the joyful and sad passions altogether (Liu).
We hope that, between the lines, you will read the passion that made us compose
this volume, that this book will move you, and equip you with tools to extend
this movement.”
[voor herkomst afbeelding cf. dit blog]
Geen opmerkingen:
Een reactie posten