zaterdag 29 juli 2017

Heinrich Friedrich Diez (1751 - 1817) schreef “Benedikt von Spinoza nach Leben und Lehren”



In 2017 wordt de 200e sterfdag van Heinrich Friedrich Diez herdacht met een symposium op 7 en 8 september „Heinrich Friedrich von Diez (1751-1817) – Diplomat, Orientalist und Sammler“ door de Staatsbibliothek zu Berlin, die de grote boekenverzameling [“17.000 Druckschriften und mehr als 850 orientalischen und abendländischen Handschriften”] verwierf van deze “ sehr gelehrter und streitbarer Kenner der Sprachen und Kulturen des Vorderen Orients sowie ein leidenschaftlicher Sammler von Büchern und Handschriften.” [Cf.] Daar lezen we verder:
Als junger Mann engagierte sich Diez als Freimaurer und veröffentlichte einige Texte zu gesellschaftspolitischen Themen, die ihn als einen typischen Vertreter des Sturm und Drang erscheinen lassen. Zwischen 1784 und 1790 war er preußischer Gesandter an der Hohen Pforte in Konstantinopel. In dieser Zeit intensivierte er seine orientalischen Sprachstudien und wurde zu einem seiner Kenntnisse wegen hochgeschätzten Orientkenner- und liebhaber. Nach seiner frühzeitigen Demission ließ er sich in der Nähe Berlins nieder und widmete sich fortan dem Studium seiner Handschriften, die er aus der Türkei mitgebracht hatte. Diez machte die deutsche Leserschaft bekannt mit Werken wie dem türkischen Epos von Dede Korkut und dem Qābūsnāma, einem persischen Prinzenspiegel. In seinen Denkwürdigkeiten von Asien, publiziert 1811 und 1815 behandelte er zahlreiche geographische, ethnographische, sprachwissenschaftliche und literarische Themen auf der Grundlage seiner Handschriftenstudien. Bekannt ist sein Einfluss auf Goethes West-östlichen Divan ebenso wie sein heftiger Disput mit Joseph von Hammer-Purgstall. In seinen letzten Lebensjahren wurde Diez ein tiefgläubiger Christ. Er starb 1817 während seiner Arbeit an einer osmanischen Bibelausgabe.

 Over hem leerde ik voor het eerst uit het hoofdstuk “Ideology and Social Change: Jewish Emancipation in European Revolutionary Consciousness (1780–1800)” dat Jonathan Israel  bijdroeg aan David J. Wertheim (Ed.), The Jew as Legitimation: Jewish-Gentile Relations Beyond Antisemitism and Philosemitism. [Palgrave/Mcmillan] Springer, [2016] 2017 – books.google  cf. vorige blog.
Israel schrijft over het geringe aantal mensen dat eind 18e eeuw inging tegen het overheersende antisemitisme.

The truth is that men like Mirabeau, Dohm, and the orientalist Heinrich Friedrich Diez (1751-1817), a Halle-trained younger protégé of Dohm's), who were inclined publicly to blame and denounce Christian tradition and ideas for the injustice and longevity of the oppression, represented only a tiny, highly unrepresentative philosophique fringe. Diez, a passionate bibliophile and expert in Turcology, Persian, and Zoroastrianism, author of a favorable biography of Spinoza, which was warmly praised by the materialist journalist Wilhelm Ludwig Wekhrlin (1739-1792) but which some enlighteners deemed distinctly shocking, remains today an unduly neglected but remarkable and important enlightener, among whose publications featured the first major plea for comprehensive freedom of thought and expression in central Europe, his today little-noticed Apologie der Duldung und Pressefreiheit (1781).

Like Bahrdt's better-known but hardly more significant Über Pressefreybeit und deren Gränzen (1787), Diez's argument for freedom of the press was largely inspired by Spinoza. It was "philosophy," according to Diez, that had undermined traditional prejudice and antisemitic bias and, equally, "philosophy" that provided the basis for a new age of toleration. Diez believed morality had no true foundation in revelation or nature but rather was man-made and justifiable only on the basis of what benefits society. Diez in other words, was a classic representative of the Radical Enlightenment's package-logic, of how philosophical monism, championing the cause of the Jews and comprehensive religious toleration, proclaiming freedom of expression and the press, hostility to Christianity, and anticolonialism came to be all tightly bracketed together. Among his subsequent achievements was his translating Deleyre's Tableau de l'Europe (1774) and publishing his German version of this incisive summary of Raynal's anticolonial Histoire des deux Indes, an attack on despotism, religious prejudice, and colonialism unprecedented in its forthrightness, at Dessau, in 1783. He also edited subsequent editions of Dohm's booklet. Diez publicly championed but at the same time criticized Dohm's text, radicalizing Dohm's position further by eliminating all hint of compromise with residual restrictions on Jewish activity which Dohm appeared willing to massage or accommodate. Diez simply refused to make any compromise whatever with theology or tradition; the only religion palatable to him was that of pure reason. But while Diez was more forthright and willing to shock than his patron, the cautious Dohm too should be classed as a radical.

Heinrich F. Diez, die zo geïnspireerd was door Spinoza, schreef ‘a favorable biography of Spinoza” (Israel): Benedikt von Spinoza nach Leben und Lehren, Dessau/Leipzig, 1783 books.google Het boekje bestaat uit slechts 56 bladzijden.

Over het verschijnen van dit boekje, schreef Jonathan Israel in Democratic Enlightenment. Philosophy, Revolution, and Human Rights 1750-1790 [Oxford University Press, 2013] op blz. 701 het volgende:
 

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