In 2017 wordt de 200e sterfdag van Heinrich
Friedrich Diez herdacht met een symposium op 7 en 8 september „Heinrich
Friedrich von Diez (1751-1817) – Diplomat, Orientalist und Sammler“ door de Staatsbibliothek
zu Berlin, die de grote boekenverzameling [“17.000 Druckschriften und mehr als
850 orientalischen und abendländischen Handschriften”] verwierf van deze “ sehr
gelehrter und streitbarer Kenner der Sprachen und Kulturen des Vorderen Orients
sowie ein leidenschaftlicher Sammler von Büchern und Handschriften.” [Cf.] Daar lezen we verder:
Als junger Mann engagierte sich
Diez als Freimaurer und veröffentlichte einige Texte zu
gesellschaftspolitischen Themen, die ihn als einen typischen Vertreter des
Sturm und Drang erscheinen lassen. Zwischen 1784 und 1790 war er preußischer
Gesandter an der Hohen Pforte in Konstantinopel. In dieser Zeit intensivierte
er seine orientalischen Sprachstudien und wurde zu einem seiner Kenntnisse
wegen hochgeschätzten Orientkenner- und liebhaber. Nach seiner frühzeitigen
Demission ließ er sich in der Nähe Berlins nieder und widmete sich fortan dem
Studium seiner Handschriften, die er aus der Türkei mitgebracht hatte. Diez
machte die deutsche Leserschaft bekannt mit Werken wie dem türkischen Epos von
Dede Korkut und dem Qābūsnāma, einem persischen Prinzenspiegel. In seinen
Denkwürdigkeiten von Asien, publiziert 1811 und 1815 behandelte er zahlreiche
geographische, ethnographische, sprachwissenschaftliche und literarische Themen
auf der Grundlage seiner Handschriftenstudien. Bekannt ist sein Einfluss auf
Goethes West-östlichen Divan ebenso wie sein heftiger Disput mit Joseph von
Hammer-Purgstall. In seinen letzten Lebensjahren wurde Diez ein tiefgläubiger
Christ. Er starb 1817 während seiner Arbeit an einer osmanischen Bibelausgabe.
The truth is that men like Mirabeau, Dohm, and the
orientalist Heinrich Friedrich Diez (1751-1817), a Halle-trained younger
protégé of Dohm's), who were inclined publicly to blame and denounce Christian
tradition and ideas for the injustice and longevity of the oppression,
represented only a tiny, highly unrepresentative philosophique fringe. Diez, a passionate bibliophile and expert in
Turcology, Persian, and Zoroastrianism, author of a favorable biography of
Spinoza, which was warmly praised by the materialist journalist Wilhelm Ludwig
Wekhrlin (1739-1792) but which some enlighteners deemed distinctly shocking,
remains today an unduly neglected but remarkable and important enlightener,
among whose publications featured the first major plea for comprehensive
freedom of thought and expression in central Europe, his today little-noticed Apologie der Duldung und Pressefreiheit
(1781).
Like Bahrdt's better-known but hardly more significant Über Pressefreybeit und deren Gränzen
(1787), Diez's argument for freedom of the press was largely inspired by
Spinoza. It was "philosophy," according to Diez, that had undermined
traditional prejudice and antisemitic bias and, equally, "philosophy"
that provided the basis for a new age of toleration. Diez believed morality had
no true foundation in revelation or nature but rather was man-made and
justifiable only on the basis of what benefits society. Diez in other words,
was a classic representative of the Radical Enlightenment's package-logic, of
how philosophical monism, championing the cause of the Jews and comprehensive
religious toleration, proclaiming freedom of expression and the press,
hostility to Christianity, and anticolonialism came to be all tightly bracketed
together. Among his subsequent achievements was his translating Deleyre's Tableau de l'Europe (1774) and
publishing his German version of this incisive summary of Raynal's anticolonial
Histoire des deux Indes, an attack on
despotism, religious prejudice, and colonialism unprecedented in its forthrightness,
at Dessau, in 1783. He also edited subsequent editions of Dohm's booklet. Diez
publicly championed but at the same time criticized Dohm's text, radicalizing
Dohm's position further by eliminating all hint of compromise with residual
restrictions on Jewish activity which Dohm appeared willing to massage or
accommodate. Diez simply refused to make any compromise whatever with theology
or tradition; the only religion palatable to him was that of pure reason. But
while Diez was more forthright and willing to shock than his patron, the
cautious Dohm too should be classed as a radical.
Heinrich F. Diez, die zo geïnspireerd was door Spinoza,
schreef ‘a favorable biography of Spinoza” (Israel): Benedikt von Spinoza nach Leben und Lehren, Dessau/Leipzig, 1783 books.google Het boekje bestaat uit slechts 56 bladzijden.
Over het verschijnen van dit boekje, schreef Jonathan Israel in Democratic Enlightenment. Philosophy, Revolution, and Human Rights 1750-1790 [Oxford University Press, 2013] op blz. 701 het volgende:
Over het verschijnen van dit boekje, schreef Jonathan Israel in Democratic Enlightenment. Philosophy, Revolution, and Human Rights 1750-1790 [Oxford University Press, 2013] op blz. 701 het volgende:
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