zaterdag 15 juli 2017

Even mijn verbazingen delen…ik viel van de ene in de andere…


Een kleinigheidje, meneer Sonneberg… of: inutilis scientia Spinozana [240]

Zoekend naar info over James Gibson philosopher + SPINOZA, bracht Google me naar een pagina van het volgende boek dat dit jaar zou zijn uitgekomen:
Thomas J. Lombardo, The Reciprocity of Perceiver and Environment: The Evolution of James J. Gibson's Ecological Psychology. Routledge, 2017 (zegt books.google) 1987 (volgens Routledge, die echter aangeeft dat er 2017-03-13 een nieuwe editie uitkwam). Dit werd overigens niet mijn punt van verbazing.

Het betrof hier een andere Gibson (de psycholoog en ecologist); dan naar wie ik n.a.v. zijn bespreking van het boek van Duff [cf. vorige blog] op zoek was, n.l. de filosoof James Gibson die leefde van 1864 — 1943 [cf.] Ook dat vormde niet het onderwerp van mijn verbazing, want dit soort verwarringen zijn aan de orde van de dag: je moet zelf altijd alert erop blijven of de aangeboden informatie passend kan zijn of niet. Het ging me om wat je in dat boek te lezen krijgt op blz. 151 over Spinoza, resp. Berkeley:.

It is appropriate to comment here on the interdisciplinary connectivity exhibited throughout history. Though the focus of this history is psychology, in particular visual perception, a variety of other disciplines and ideas have already been historically interrelated, e.g., physics, geometry, art, biology, and philosophy. Since the Scientific Revolution, disciplines have tended to specialize and differentiate, yet there have always existed cross-disciplinary influences. Spinoza is the second philosopher noted (Berkeley was the first) who has had theological or spiritual concerns at the forefront of his psychological thinking. It could be argued that a significant portion of creative and influential ideas within one discipline come through cross-fertilization from other disciplines (Koestler, 1964). Spinoza's main philosophical theme is his naturalistic wholism, whereby all individuals are ultimately united within one immanent God. With a thorough rationalistic methodology (deductions based on abstract principles), Spinoza offered a monistic theory of organization. This rationalist passion for organization contra empiricist analysis is carried over and developed further in Leibnitz and Kant. Though the theme of cosmological unity has theological, as well as scientific roots, it would influence perceptual theory. [Cf.]

In deze alinea worden over de hoofdlijn van het betoog i.h.a.. geen onjuiste mededelingen gedaan, n.l. over de rol van eerder denken op latere wetenschappelijke ontwikkelingen. Maar wie de leefdata van Spinoza (1632 – 1677) en van George Berkeley (1685 – 1753) – ongeveer - paraat heeft, zal zich erover verbazen dat de laatste geacht kon worden iets eerder gedacht te hebben dan Spinoza, die al zoveel jaren voor Berkeley geboren werd, overleden was. Dat iemand zo’n bewering uit z’n pc kan krijgen, kan wantrouwen geven over de rest van de tekst.

Enfin, deze verbazing wilde ik even met u delen. En nu ik toch bezig ben… in dezelfde zoekactie kwam ik nog het volgende tegen en verbaas ik me erover dat digitaal geleverde boeken soms door universitaire of vergelijkbare instellingen op internet worden gebracht.

Lemma Spinoza
Don Garrett, van University of North Carolina, Chapel Hill, is de auteur van het Lemma Spinoza in The Cambridge Dictionary of Philosophy, [1995, 1999] Edited by Robert Audi, 'waarvan de second edition als
PDF te downloaden is op deze Braziliaanse site stoa.usp.br/ Hoe is dat mogelijk?

Maar als ik dan zie dat ook op archive.org de Full text of "Robert.Audi_The.Cambridge.Dictionary.of.Philosophy" gedigitaliseerd staat, alwaar ook in PDF en andere formaten kan worden gedownload, moet ik toch aannemen dat dit met instemming van CUP is geschied. Ik weet dan niet waar ik met mijn verbazing heen moet…
 
Er  is van 27 apr. 2015 trouwens een third edition.

Ik mag graag een Lemma over Spinoza, zeker als het geschreven is door een deskundige en al ergens op internet staat, naar dit blog overbrengen. Maar  ik denk dat ik de tekst van Garrett daarvoor te lang vind.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten