donderdag 27 juli 2017

Vandaag 361 jaar geleden werd Spinoza in de ban gedaan


[Irritant! De datum- en tijdsaanduiding van [Google's] Blogspot is niet in orde. Dit bericht is echt ingegeven op donderdag 27 juli 2016 omstreeks 09:00 uur]

27 juli 1656 is een mijlpaaldatum in de biografie van Spinoza: op deze dag werd namens het bestuur van de Sefardische gemeente van Amsterdam de cherem, of ban, over Spinoza uitgesproken.
Ik heb daaraan op dit Spinozablog elk jaar herinnerd. Toen ik nog deel kon nemen aan de zomercursussen in Barchem van de Ver. Het Spinozahuis, was ik degene die ofwel mondeling of door een mededeling op een flip-over aan deze gebeurtenis herinnerde. Ik ben benieuwd of, nu ik niet meer aan die zomerbijeenkomsten deel kan nemen, iemand anders die 'taak' op zich genomen heeft. Want ik vind dat waar spinozisten of mensen die over Spinoza willen leren, bijeen zijn, de datum van deze belangrijke gebeurtenis gememoreerd moet worden. Dat hoeft verder niet met enig ritueel gepaard te gaan. Voor de een zal het een droeve herinnering zijn, voor de ander was het a.h.w. het beste dat Spinoza kon overkomen. Het is zelfs niet zeker of de ban hem alleen maar overkwam of dat hij zelf op zijn beurt de Sefardisch-joodse gemeente de rug toekeerde. In ieder geval kwam hij mede zo aan de voor hem zo belangrijke libertas philosophandi - vrijheid om te filosoferen.


                    
tekst van de banvloek in het Portugees in het archief Portugees-Israëlitische Gemeente, Amsterdam.
[Spinoza-illustratie van corriera.it van gisteren]

1 opmerking: