zondag 16 september 2018

God manifesteert zich voor Telemann in de schoonheid van de natuur – voor #Spinoza ook in de orkanen Florenze en Mangkhut





De tenor Hans Peter Blochwitz zingt de aria Senke dich von Purpurwolken uit Telemanns Die Tageszeiten:

Senke dich von Purpurwolken,
holder Abend, sanft herab!
Hauche reine, frische Lüfte,
schüttle Tau und Rosendüfte
von den feuchten Schwingen ab.
Het is weer tijd voor het genieten van mooie muziek. Ik draai al dagen schitterende muziek uit de CD box van de Deutsche Harmonia Mundi: 100 great recordings: Meisterwerke aus Renaissance, Barock und Klassik, die ik mezelf cadeau heb gedaan. Veel muziek is mij bekend, maar ik doe ook heerlijke ontdekkingen. Zo draaide ik de afgelopen dagen CD76 met van Georg Philipp Telemann, Die Tageszeiten [TWV 20:39]. Ik bezit dezelfde CD in een Sony-box met werken van Telemann, maar daar, tussen ander mooi werk van deze componist, was deze compositie me nog niet opgevallen. Hoe anders nu.

De cantatecyclus Die Tageszeiten is door Georg Philipp Telemann in 1757 in Hamburg gecomponeerd op een gedicht van Friedrich Wilhelm Zachariä. Het wordt gerekend tot Telemanns mooiste laatste werken. Na de Simfonie wordt in vier cantates het verloop van de dag gevolgd, van dageraad tot zonsondergang – elke cantate bestaande uit telkens een aria, een recitatief, weer een aria en een koor: Der Morgen (voor sopraan), Der Mittag (voor alt), Der Abend (voor tenor) en Die Nacht (voor bas). Een prachtige compositie, nogmaals, waarin Telemann op de tekst van Zachariä de schoonheid van de natuur waarin de grootheid van God zich manifesteert, bezingt –  volgens de.wiki is het stuk beïnvloed door de ‘Naturlyrik’ van Barthold Heinrich Brockes (1680–1747).

Op deze opname wordt de compositie schitterend uitgevoerd door het FREIBURGER VOKALENSEMBLE en COLLEGIUM MUSICUM FREIBURG o.l.v. Wolfgang Schäfer; met Mechthild Bach, sopraan; Mechthild Georg, alt; Hans Peter Blochwitz, tenor; Johannes Maanov, bas. U kunt de hele CD op Youtube beluisteren (alleen werd daar vergeten de namen der solisten te vermelden).

Ik heb voor dit blog de voor mij mooiste aria er uitgelicht: de aria: “Senke dich von Purpurwolken,” gezongen door de tenor Hans Peter Blochwitz.

* * *
Vorig jaar werd Die Tageszeiten uitgevoerd tijdens Musica Sacra Maastricht, op zaterdag 16 september 2017 in de St. Martinuskerk door het Sittardse Barokensemble Ad Mosam. Na vele jaren, tijdens de bijna zestien jaren dat ik in Maastricht woonde, vele concerten van Musicra Sacra te hebben bijgewoond, was dit het eerste festival waar ik niet meer bij kon zijn. De brochure met de tekst en uitgebreide toelichting van Stephen Westra staat als PDF op de website van Musica Sacra.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten