zaterdag 15 september 2018

Atsuko Fukuoka’s “The Sovereign and the Prophets” – lijkt mij een geweldig mooi boek over #Spinoza


Met dank aan Jossi Efrat, de man van de Spinoza-excursies die gisteren bij mij op bezoek kwam, morgen 16 september 2018 zijn laatste van dit jaar doet en daarna weer terugreist naar Israël waar hij het grootste deel van het jaar woont, - na deze lange omleiding - breng ik vandaag dit blog over het boek dat mij tot heden nog was ontgaan. Maar zie aan het eind *). Jossi had de auteur ontmoet bij het “Nederland-Israel Spinoza Seminar” dat op 1 en 2 juli 2018 aan de Universiteit van Haifa werd gehouden [cf. blog en blog] en had daarbij bemerkt dat deze Japanse professor mevrouw Atsuko Fukuoka, ook redelijk Nederlands sprak. Het gaat om het boek van

Atsuko Fukuoka, The Sovereign and the Prophets. Spinoza on Grotian and Hobbesian Biblical Argumentation. BRILL, 12 February 2018 - 444 pagina's [e-book €125.00 - hardback €138; bij Book Depository  €137,46]



In haar “aknowledgements” lees je dat ze voor haar onderzoeksproject onder meer een flinke poos in Rotterdam en Leiden vertoefde en begrijp je dat zij Nederlands heeft leren spreken. Bij books.google is haar hele inleiding en een flink deel van het eerste hoofdstuk te lezen. Van wat ik las kwam ik diep onder de indruk van de deskundigheid en de schrijfstijl van professor mevrouw Atsuko Fukuoka. Als het niet zo prijzig was zou ik het boek direct aanschaffen. [En misschien ga ik dat nog doen ook…]
Ik haal hier haar Inleiding naar binnen en beveel die iedereen ter lezing aan!


* * *
*) Pas nadat ik dit blog gemaakt had, liet Google me ontdekken dat ik het boek al eens had gesignaleerd in het blog van 6 december 2017: “Ulrik Huber (1636 - 1694) vergeleken met Spinoza (1632 – 1677)” – was ik helemaal vergeten.

Vervolgens kwam ik er nog achter dat ze al eerder - in 2007 - over dit onderwerp had geschreven: 
 
Atsuko Fukuoka, Kokka, Kyokai, Jiyu: Supinoza to Hobbuzu no Kyuyaku Tekusuto Kaishaku wo meguru Taiko [State, Church and Liberty: A Comparison between Spinoza's and Hobbes's Interpretations of the Old Testament]. Tokyo: University of Tokyo Press, 2007
[Samengesteld uit Spinozana - Spinoza Kyôkai Review en Bibliotheek.nl . Google laat zien dat dit werk uiteraard ook in de bibliografie van het Brill-boek voorkomt, maar laat je er niet bij.]

En zo staat het in haar CV, zag ik later:

国家・教会・自由――スピノザとホッブズの旧約テクスト解釈を巡る対抗 [State, Church, and Liberty: A Comparison between Spinoza's and Hobbes's Interpretations of the Old Testament]
Atsuko Fukuoka
University of Tokyo Press   Dec 2007   ISBN:978-4130361378
ix, 502 pp. With summary in English

1 opmerking:

  1. Karel D'huyvetters schreef een bespreking van het boek in het Tijdschrift voor Filosofie 80, 2018, 2, 383-5) - tevens opgenomen op zijn website.
    Hij is behoorlijk kritisch.

    https://spinoza-in-vlaanderen.weebly.com/atsuko-fukuoka---the-sovereign-and-the-prophets.html

    BeantwoordenVerwijderen