donderdag 13 september 2018

Laudatio op Spinoza’s substantiebegrip – hoe Spinoza Plato op z’n kop zette en de filosofie opnieuw begon. - #Spinoza



Ineens, naar iets anders op zoek, stuitte ik vandaag op een boek, waaraan je uit de titel niet direct zou afleiden dat het in sterke mate over Spinoza gaat. Maar dat blijkt wél het geval en zo knutsel je serendipisch dus een Spinoza-blog in elkaar...!

Het boek dat mij verraste was
Ferdinand Auhser, Die Macht der Form: Versuch einer dynamischen Ontologie. Bielefeld: transcript Verlag, 2015  - 292 pagina's – books.google
Wie kann der Begriff »Information« philosophisch gefasst werden? Welche Rolle spielt Form als Wirklichkeit? Was hat Macht mit philosophisch verstandener Form und dem Wirken des Wirklichen zu tun?
Zur Beantwortung dieser Fragen spannt Ferdinand Auhser einen Bogen von Aristoteles über Spinoza und Leibniz bis zu Nietzsche - verbunden mit dem Versuch, erhärtete philosophiehistorische Positionen und dogmatisierte Formen der Interpretation aufzubrechen, um den Weg einer Umkehrung des Platonismus im Sinne von Deleuze einzuschlagen. Welt und Kosmos werden dabei verstanden als immanente Metamorphosen, permanente Bewegungen, Ekstasen und Produkte einer immer wirkenden Dynamik, deren Wirklichkeiten Willen und Macht sind.

De Inleiding, Umleitungen geheten, waarin de auteur zijn opzet duidelijk maakt is in de Leseprobe PDF die de uitgever verschaft, te lezen [PDF ook hier te vinden].
Aan de hand van Deleuze’s expressie- en immanentie-begrip, maar tevens met inzet van het hoofdwerk van Von Bartuschat en van teksten van Spinoza zelf, maar ook van Nietzsche, brengt hij een ode aan de vernieuwing die Spinoza (veel meer dan Descartes) in het filosofisch denken gebracht heeft.
Ik meen dat Spinoza pas in het tweede hoofdstuk, “Kräfte,” wordt opgevoerd. Ook in de eerste paragraaf daarvan kwam Spinoza al aan de orde, maar in  paragraaf 2. Ausdrücke gaat de auteur helemaal los. Ik had ca 4,5 pagina's binnen willen halen, maar Google maakt het jpg ervan zó klein dat het niet leesbaar meer is. Dat gaat dus niet door. Daarom probeer ik  het boek op de bedoelde pagina te embedden. Zo kunt u zelf besluiten tot hoever u wilt lezen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten