zaterdag 22 september 2018

Wat is de kring der Nederlandse spinozisten toch een duf zooitje

Gisteren was in Rotterdam het Symposium over "de kring van Spinoza: een balans van veertig jaar onderzoek" en daarna de inaugurale rede van Henri Krop over "Door Spinoza gegrepen: Abraham Johannes Cuffelers pleidooi voor het vrije denken".

En niemand die er een statement, al dan niet met een fotootje, van op twitter of elders brengt. Het is gewoon een dooie boel - alsof er helemaal niets gebeurd is.

Hoe kan ik dan in staat zijn dit blog vol te houden? De onmetelijke saaiheid van dat gezelschap! Zo afgewend van de sociale media! Die kreet moet mij even het hart - bij gebrek aan iets inhoudelijks dat nu eenmaal niemand aanreikte.

5 opmerkingen:

  1. Hallo Stan,
    Je hebt weer eens gelijk, en wel vetgedrukt gelijk. Onze vereniging blinkt niet uit in hulpvaardige informatievoorziening. De enige twee tweets over de oratie komen van Klever. En zelfs die bevatten geen inhoud. Waar is de tekst van de oratie? Waarom niet vanwege het Spinozahuis op de dag van de oratie toegezonden aan alle leden? Of gepubliceerd op de website? Nee, wij leden krijgen de tekst in april 2019 (of kunnen deze nu kopen). Dit soort teksten zijn doorgaans openbaar beschikbaar.

    Het lijken mij voorname mensen, daar in onze club, maar voornamelijk ingeslapen mensen. Zo met het hoofd op de borst kijken zij vooral in de eigen navel.

    Gelukkig houd jij een vinger aan de pols.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankje, Howard, toch een reactie.
    Het ging me niet alleen en per se om de VHS, maar ik verbaasde me dat niemand van de deelnemers even een berichtje met fotootje verspreidde via Twitter of Facebook of desnoods even iets aan mij liet weten. Het blijft zo stil en verborgen allemaal. Jammer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De VHS meldt sinds zojuist op z'n website:

    ORATIE HENRI KROP: DOOR SPINOZA GEGREPEN.

    Door Spinoza gegrepen: Abraham Johannes Cuffelers pleidooi voor het vrije denken.
    Mededelingen vanwege Het Spinozahuis 114.
    Rede uitgesproken bij de aanvaarding van de bijzondere leerstoel Spinoza-studies vanwege de Vereniging Het Spinozahuis aan de Erasmus Universiteit Rotterdam op 21 september 2018.
    De leden zullen Mededeling 114 in april 2019 per post ontvangen. Mededeling vanwege Het Spinozahuis 114 kan ook via de website besteld worden.

    Onder menu: "Cursussen - Lezingen"
    https://www.spinozahuis.nl/main.php?obj_id=87714584

    Howard had dit blijkbaar al gezien...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Na afloop van de oratie werd mededelingen 114 aan de leden van de vereniging uitgereikt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank voor deze mededeling Herman. Dit wist ik niet.
    Ik vind dat een grove discriminatie tussen degenen die erbij konden zijn en degenen die daar niet toe in staat waren. Die leden moeten dus nog ruim een half jaar wachten! Zou dat als een soort van straf bedoeld zijn?

    BeantwoordenVerwijderen