zondag 2 september 2018

I Wish I Knew How It Would Feel To Be Free – Oh #Spinoza


Deze jazz song van de Amerikaanse jazz pianist en componist Billy Taylor werd zijn bekendste compositie. Hij zou erover hebben gezegd: "I wrote this song, perhaps my best-known composition, for my daughter Kim. This is one of the best renditions I’ve done because it is very spiritual.” [cf. wiki] Hij speelde hem voor het eerst in 1963. Het nummer is daarna door vele musici gecoverd.
Dat "Oh #Spinoza" is uiteraard een toevoeging aan de titel van mijn hand. Zou je iemand die deze titel zingt niet naar Spinoza’s Ethica willen verwijzen?

Maar Nina Simone die deze interpretatie van de song live in 1976 in Montreux bracht, heeft – zoveel wordt duidelijk – Spinoza niet nodig om zich vrij te voelen – wat een stem en een zang, wat een pianiste, wat een podiumperformance.
Waarom ik dit hier breng?

Care for Jazz is een deelprogramma van de stichting Muziek in Huis die uitvoeringen van musici organiseert in woonzorghuizen en dergelijke. Het Trio Berend van den Berg, bestaande uit Berend van den Berg - piano, Erik Robaard - contrabas, Joost Kesselaar – drums, is een van die ensembles. Het had vandaag zijn eerste uitvoering voor Care for Jazz en wel in De Schutsmantel in Bilthoven – en ik was erbij. Het was enorm genieten – eens iets anders dan klassieke muziek. Een van de nummers die ze speelden was dit stuk van Billy Taylor, waarvan ze de instrumentele versie speelden. Toen de titel werd genoemd moest ik meteen aan Spinoza denken. Weer thuis zocht ik daarom informatie op internet voor dit blog.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten