Dat ik dat deed kwam vanwege een interessante blog-discussie
op een site, Minerva-podcast, met een gesprek over Spinoza met Steven Nadler
dat drie jaar geleden plaats had. In een reactie op een blog van 21 dec. 2013
waarin ik weest op een uitgebreid interview met hem op 3:AM Magazine, wees Leon
Kuunders op dat interview op Minerva. Van de week kwam ik weer op die pagina
op Minrva-podcast terecht en las ik met belangstelling een discussie die Andrea
Christofidou aanging met hoe Nadler Spinoza uitlegde – zij bestreed Nadlers
uitleg van Deus sive Natura als "God is Natuur". Een argument luidde:
"Spinoza’s single infinite substance cannot be reduced to or identified
with corporeal matter." En haar conclusie was: "the one substance is
both God and Nature, neither on its own is sufficient."
Het argument is duidelijk: uiteraard kan de substantie of de
natuur zoals Spinoza die in z’n hoofd heeft, niet gereduceerd worden tot
lichamelijke materie. Het denken valt bij Spinoza immers ook onder natuur – is een
kant of perspectief van waaruit de substantie ook bekeken kan worden. Maar of Andrea Christofidou dát bedoelt? Opmerkelijk
is dat Andrea Christofidou uitkomt op twee ‘dingen’ die niet tot elkaar
gereduceerd kunnen worden: God enerzijds en de natuur anderzijds. In deze
lezing is het substantie-monisme niet geheel verdwenen, maar is er – op de
wijze waarop dat met de attributen het geval is – een dualistische lezing van de
ene Substantie die van de ene kant gezien kan worden als God en van de andere
kant als Natuur: metafysisch verschillende zijden die niet tot elkaar
gereduceerd kunnen worden. Zo begrijp ik haar: de ene Substantie kan op twee
totaal verschillende wijzen bezien worden: als God of als Natuur. En die twee
zijn niet hetzelfde. Er is wel één ding (substantie), maar de bestaanswijze God
is niet hetzelfde als de bestaanswijze natuur. Zo lees ik haar. Of het de
zienswijze van Spinoza is? Ik betwijfel het zeer. Ik vrees dat in deze lezing
de natuur vereenzelvigd wordt met alleen de uitgebreide, lichamelijke materie en
God met het denken. Kortom dat God als een attribuut wordt gezien. Dit is een
benadering, zoals je die bij idealisten tegenkomt.
Ik was benieuwd wie deze Andrea Christofidou was. Zij is Senior College Lecturer in Philosophy at Keble College, Oxford & College Lecturer in Philosophy at Worcester College, Oxford [cf.]. Zij schreef, na jarenlang les over het werk van Descartes gegeven te hebben: Self, Reason, and Freedom. A New Light on Descartes' Metaphysics. Routledge, 2013. Met interesse heb ik via books.google gelezen hoe ze, terwijl haar centrale studieonderwerp Descartes betreft, ook over Spinoza schrijft.
Ik was benieuwd wie deze Andrea Christofidou was. Zij is Senior College Lecturer in Philosophy at Keble College, Oxford & College Lecturer in Philosophy at Worcester College, Oxford [cf.]. Zij schreef, na jarenlang les over het werk van Descartes gegeven te hebben: Self, Reason, and Freedom. A New Light on Descartes' Metaphysics. Routledge, 2013. Met interesse heb ik via books.google gelezen hoe ze, terwijl haar centrale studieonderwerp Descartes betreft, ook over Spinoza schrijft.
Zij schrijft vooral geïnteresseerd te zijn in Descartes vrijheidsbegrip
en schreef daarover “Descartes' Distinctive Conception of Freedom: the Self's
Supreme Good” dat als hoofdstuk zal verschijnen in Jorge Secada and Cecilia Wee
Lim (Eds.), The Cartesian Mind.
Routledge 2017/18 en dat zij reeds op haar pagina bij academia.edu plaatste.
Zij schrijft in eindnoot 5 bij het hoofdstuk “God’s existence” in Self, Reason, and Freedom. A New Light on Descartes' Metaphysics:
“The influences on Spinoza are clear. Beginning Ethics ID3 with a conception of substance, moving on to a
conception of God, IPI I, culminating in IP14, Spinoza identifies the two
conceptions and declares: "Except God, no substance can be or be
conceived."
Hier lijkt ze de vereenzelviging door Spinoza van God en de
ene Substantie te onderkennen. Maar in een volgende eindnoot, 7, lezen we: “We
can see again the influences on Spinoza: in so far as we can understand the
order and connection of true ideas, we can understand God; in so far as we can
understand the order and connection of things, we can understand Nature. (Ethics, especially 1P7, Schol.) [Sic].
Daar is uiteraard bedoeld: IIP7, Schol. En daar blijkt haar
eigenzinnige uitleg vandaan te komen, n.l. hoe ideeën verwijzen naar God, en
dingen naar de natuur. Het lijkt mij dat haar idiosyncratische interpretatie teruggaat
op een twijfelachtige lezing van 2/7.
Zie hier hoe zij op p. 217 Spinoza’s attributen als niet reëel
verschillende, of verschillende soorten attributen ziet zijn.
Enfin, in haar lezing moet Deus sive Natura dus niet
vertaald worden als God, oftewel (wat hetzelfde is) Natuur, maar als Enerzijds
God (=Denken), anderzijds Natuur (=Uitgebreidheid).
Het blijven interessante worstelingen. Die al ver teruggaan, zeker tot in de 19e eeuw, zoals blijkt uit een passage uit een werk uit 1841 van J.A. Voigtländer over wie ik nog kom te bloggen:
Aanvullling later op de dag.
Het was niet mijn bedoeling de formule "Deus sive Natura" alomvattend te behandelen. Het ging mij om wat schoffelen in de tuin van Andrea Christofidou. Hieronder zet ik eerder blogs op een rijtje waarin over aspecten van het thema was ingegaan. Ook neem ik hier een informatief plaatje uit het eerste blog over:
Blog van 29-10-2008: Deus sive Natura. Mag ook/niet Natura sive Deus?
Blog van 06-03-2010: Spinoza's Deus quatenus. Ofwel Spinoza's perspectivisme
Blog van 06-08-2010: Martin Mulsow over de 'Deus sive natura'-debatten in de Duitse Frühaufklärung
Blog van 21-03-2011: De betekenis van seu of sive
Blog van 24-04-2011: Karl Löwith (1897 – 1973) "Spinoza. Deus sive natura"
Blog van 22-03-2012: Waarom wijst iemand erop dat Deus sive Natura "slechts eenmaal" in de Ethica voorkomt?
Blog van 25-04-2014: Geeft De Dijn ons Spinoza's God?
Blog van 24-07-2016: Argument voor Deus sive Natura
Aanvullling later op de dag.
Het was niet mijn bedoeling de formule "Deus sive Natura" alomvattend te behandelen. Het ging mij om wat schoffelen in de tuin van Andrea Christofidou. Hieronder zet ik eerder blogs op een rijtje waarin over aspecten van het thema was ingegaan. Ook neem ik hier een informatief plaatje uit het eerste blog over:
Blog van 29-10-2008: Deus sive Natura. Mag ook/niet Natura sive Deus?
Blog van 06-03-2010: Spinoza's Deus quatenus. Ofwel Spinoza's perspectivisme
Blog van 06-08-2010: Martin Mulsow over de 'Deus sive natura'-debatten in de Duitse Frühaufklärung
Blog van 21-03-2011: De betekenis van seu of sive
Blog van 24-04-2011: Karl Löwith (1897 – 1973) "Spinoza. Deus sive natura"
Blog van 22-03-2012: Waarom wijst iemand erop dat Deus sive Natura "slechts eenmaal" in de Ethica voorkomt?
Blog van 25-04-2014: Geeft De Dijn ons Spinoza's God?
Blog van 24-07-2016: Argument voor Deus sive Natura
Stan,
BeantwoordenVerwijderenmooi dat je het woord 'formule' gebruikt.
Want 'Deus Sive Natura' is een gebalde uitdrukking die het ontologische en fenomenologische als verhouding samenzet.
Ik vind het schokkend dat iemand die Spinoza bestudeerd heeft, en die waardig is bevonden daar met Steven Nadler over te discussiëren, zo'n absurde lezing van Spinoza's metafysica heeft. Schokkend in andere zin was voor mij de ontdekking dat de letterlijke uitdrukking "Deus sive Natura" bij Spinoza niet voorkomt. Spinoza heeft dit nergens zo gezegd. Een fraaie praktijk. Eerst iemand woorden in de mond leggen en vervolgens bediscussiëren wat hij daarmee heeft bedoeld.
BeantwoordenVerwijderenHenk, dat kun je niet maken. "Deus sive Natura" kom je inderdaad in precies deze vorm (in deze letters) niet in de Ethica tegen. Maar "Infinitus Ens quod Deum seu Naturam appellamus" lezen we in het voorwoord van deel 4 van de Ethica. Vertaald: het oneindig zijnde dat we God of natuur noemen. Het staat er in de vierde naamval sive accusativus en 'seu' is hetzelfde als 'sive'. Dus staat er: Deus sive natura. Een accusativus mag uiteraard naar een nominativus 'getransponeerd' worden, daar is niks mis mee.
BeantwoordenVerwijderenIn 4/4d gaat het over "ipsa Dei, sive Naturae potentia": de macht zelf van God of de natuur. Daar staat het in de genitivus en nu met sive. Een genitivus mag uiteraard eveneens naar een nominativus 'getransponeerd' worden. Het is dus duidelijk dat de gedachte Deus sive natura duidelijk in de Ethica voorkomt. Je kunt dus niet serieus volhouden dat Spinoza dit nergens zo heeft gezegd. Ik ga even niet in op hoe deze gedachte ook uit de TTP te halen is. Deze - wat ik noem - "formule" wordt al eeuwen als dé samenvatting van het Spinozisme gezien. Spinoza worden zeker geen WOORDEN in de mond gelegd. Iets anders is uiteraard hoe deze woorden begrepen kunnen worden. In de exegese van de woorden zijn er verschillen, maar niet over de vraag of de woorden van Spinoza zijn. Lees maar: er staat wat er staat.
Stan, het is duidelijk, je hebt gelijk.
BeantwoordenVerwijderenStan heeft volkomen gelijk. Spinoza zegt dan wel niet letterlijk, maar wel woordelijk "Deus sive Natura". In mijn mini-geval is het 'schokkend' dat ik niet de teksten heb opgezocht, maar alleen de zoekfunctie heb gebruikt. Voor de interpretatie moeten we zéker naar de teksten zelf. In het ene geval gaat het om de Natuur of God als 'het eeuwige en oneindige wezen ... waaruit oneindig veel dingen op oneindig veel manieren volgen - verwijzing naar 1/16 - (Inleiding deel IV, 2x),in het andere geval om 'de oneindige macht' van Natuur of God, 'ofwel zijn essentie' (4/4d). Het lijkt dus wel zeker dat in "Deus sive Natura" met 'Natura' de Natura naturans bedoeld wordt. Dat laat onverlet dat men kan menen dat 'in zekere zin' de hele natuur God is omdat Spinoza over alle dingen spreekt als 'God, voor zover hij zich op een bepaalde manier uitdrukt'. Aan de andere kant definieert hij God als 'de oneindige en eeuwige substantie' en niet de hele natuur is substantie.
BeantwoordenVerwijderenOfwel, zoals ik het lees, in "Deus sive Natura" is 'Deus' de God van de definitie, de oneindige, eeuwige substantie en 'Natura' de Natura naturans.
BeantwoordenVerwijderenZo kan je het lezen. Een formule volledig binnen substantie. Dat de modi en de affectiones daarbuiten vallen is omdat deze "Deus sive Natura" daar geen nadruk op wil leggen.
VerwijderenBedoel je het zo?
Henk,
BeantwoordenVerwijderenZo lijkt het me en juiste lezing. En in deze lezing is het onterecht Spinoza pantheïst te noemen, want hij zegt niet dat alles (alle eindige dingen samen) God zijn. Zijn Deus is immanent: alles is in God en kan zonder God niet zijn, noch gedacht worden. Daarvoor is een woord als panentheïsme niet per se nodig, maar als men behoefte aan een term heeft om die positie aan te geven, dan komt deze daarvoor in aanmerking.
Ed, uit de teksten van IV Pref en 4/4d blijkt dat Spinoza de modi en de affectiones althans in deze formule niet tot 'Deus' rekent en niet tot 'Natura'. Ik denk niet omdat hij er geen nadruk op wil leggen, ik denk omdat hij ze er niet bij rekent.
BeantwoordenVerwijderenStan, kunnen we het er ook over eens zijn dat, als Spinoza 'Deus' (in welke naamval ook)gebruikt, hij daarmee de God van de definitie bedoelt, de actieve substantie, zonder de modi?
BeantwoordenVerwijderenHenk,
BeantwoordenVerwijderenMet deze vraag open je een oude discussie. Mijn begin van een antwoord breng ik vandaag in een nieuw blog.
https://bdespinoza.blogspot.nl/2017/08/carlos-fraenkel-vergeleek-spinozas-deus.html