dinsdag 8 augustus 2017

Per 1 sept. a.s. zal Prof. dr. Henri Krop de Spinozaleerstoel bekleden

Op de website van de Ver. Het Spinozahuis staat sinds 03-08-2017 het volgende bericht te lezen:

dr. Henri Krop benoemd. De Spinozaleerstoel
Tot ons genoegen kunnen we meedelen dat dr. Henri Krop benoemd is om vanaf 1 september 2017 invulling te geven aan de Spinozaleerstoel aan de Erasmusuniversiteit, een bijzondere leerstoel op initiatief van onze Vereniging. Hij volgt dr. Piet Steenbakkers in deze functie op.

 
Al  geruime tijd was de vraag wie door de Ver. Het Spinozahuis en de Erasmusuniversiteit (want zoiets gaat bij een bijzonder hoogleraarschap uiteraard in goed overleg) zou worden benoemd op de Spinozaleerstoel, nadat dr. Piet Steenbakkers begin september 2016 met emeritaat ging. Steenbakkers had het bijzonder hoogleraarschap Spinozastudies toen twaalf jaar uitgeoefend.
Het lag een beetje in de verwachting dat nu Henri Krop zou worden benoemd. Uiteraard kon de VHS niet voorbijgaan aan de vele publicaties en lezingen over Spinoza die Krop heeft gegeven.
Ik geef hierboven nog eens de afbeelding van Henri Krop naast zijn magnum opus.
Graag feliciteer ik hem op deze plek met deze eervolle benoeming.

De website van de Erasmus Universiteit Rotterdam laat nog niets over dit nieuws zien.

Hier schrijft Henri Krop zijn naam in het presentexemplaar van Spinoza. Een paradoxale icoon van Nederland dat hij aan mij op 28 maart 2014 overhandigde uit dankbaarheid voor mijn kritisch meelezen [cf. blog].

2 opmerkingen:

  1. Ik klik net op de werkende link hierboven naar blogse.nl. Beetje vreemd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank voor de opmerking, Victor. Ik probeer vol te houden om links te geven naar de plek waar Spinoza.blogse gearchiveerd staat. Hier was ik dat vergeten; ik heb het inmiddels aangepast. Ik neem overigens aan dat je met "Beetje vreemd" bedoelde dat het opmerkelijk is dat Spinoza.blogse nog wel op internet staat. Dat had ik ook niet verwacht. In ieder geval kunnen er sinds 1 augustus (een maand uitgesteld)geen wijzigingen meer in worden aangebracht of nieuwe blogs aan toegevoegd.

    BeantwoordenVerwijderen