Andrea
Sangiacomo is al geruime tijd bezig met hoe - volgens hem dan - Spinoza de
overeenstemming, resp. niet-overeenstemming ziet van dingen met elkaar en met
het geheel van de natuur. Hij is dit onderwerp langs diverse kanten aan het
doorspitten.
Zie
zijn hoofdstuk “Teleology and Agreement in Nature.” In: A. Santos Campos (ed.),
Spinoza: Basic Concepts [Exeter:
Imprint Academic, 2015 – academia.edu – waarop ik in dit blog van 15-02-2015 nogal commentaar had].
Zo
sprak hij op 18 maart 2016 in Leuven op de dag over “The Body in Spinoza’s
Philosophy, " over “Spinoza’s Account of Agreement in Nature: From Physics to
Politics.” [niet op academia.edu – zie de reacties op dit blog van 18-06-2017: "Sangiacomo over wat bij Spinoza mensen
zijn."]
En
zo zal hij volgende week, 30 novemer 2017, voor de London Spinoza Circle spreken over “Spinoza’s account of common
notions and the origin of rational ideas.” [cf. the London Spinoza Circle - Spinoza Research Network - The Renaissance Diary ]. Hij wil een nieuw licht werpen
op het ontstaan van rationele ideeën vanuit agreement in nature tussen het
menselijk lichaam en externe oorzaken. Door disagreement ontstaan verbeelde
ideeën door agreement ontstaan common notions en rationele ideeën. Zien of deze
rede t.z.t. wellicht op academia.edu komt. Ik neem hier de samenvatting over:
Abstract:
An everlasting controversy in Spinoza
scholarship concerns the origin of rational ideas. Two parties have been
opposing each other. According to the empiricist approach, ideas of reason
somehow derive from imagination, while innatism holds that they are built upon
innate ideas. In this paper, I propose a revised version of the empiricist
approach that is capable of fully accounting for Spinoza’s position. I argue
that reason and imagination express different ways in which the body interacts
with external causes. Imaginative ideas are the mental counterpart of
interactions based on some form of disagreement in nature between the human
body and external causes, while rational ideas based on common notions are the
mental expression of agreement in nature between the human body and external
cases. This reading of common notions as an expression of some degree of
“agreement in nature” (natura convenire) among things leads to appreciate of
the often neglected difference between universal and proper common notions,
which in turns enables Spinoza to account for different degrees of generality that
rational ideas can have.
N.B.
Zie hoe Andrea Sangiacomo het in de volgende video heeft over hoe vroegmoderne
filosofen discussieerden over de begrippen ‘efficiënte en doel oorzaken” zonder
naar Spinoza te verwijzen! Opmerkelijk – ik vermoed dat dit komt doordat hij ook
bij Spinoza doeloorzaken meent te kunnen aanwijzen, wat nogal een ingewikkeld
en omstreden onderwerp is. Dus zwijgt hij hier maar over Spinza [cf. deze video waaruit zijn foto ‘n still is]
* * *
Geen opmerkingen:
Een reactie posten