Graag
attendeer ik op een artikel dat in het recentst verschenen nummer van Zutot: Perspectives on Jewish Culture, [Volume
13 (2016), Issue 1] verscheen en dat door de auteur, Yosef Kaplan, Emeritus
Professor Hebrew University of Jerusalem, Department of Jewish History, op
acaemia.edu is gezet.
Yosef
Kaplan, “On the Burial of Spinoza’s Grandfather and Grandmother.” In: Zutot: Perspectives on Jewish Culture,
Volume 13, Issue 1, pages: 26 –39
[Brill, Academia.edu]
Abstract: “Spinoza’s grandparents were Portuguese New
Christians who continued living part of their time in Antwerp, even after
coming to Amsterdam in 1605. They didn’t affiliate with any of the Sephardic
congregations. When Henrique Garcês, Spinoza’s grandfather, died in 1619, he
was buried outside the fence of the cemetery, and circumcised after death. He
was then given his Jewish name Baruch Senior. His wife wanted to be buried next
to him, but the parnasim decided to bury her in another place. Spinoza must
have heard about this story, and his contempt about the ceremony of
circumcision, as expressed in his TTP, was probably influenced by his family
experience.”
Het
geeft nadere informatie over Spinoza’s voorouders van moederskant, gebruiken
van de Amsterdamse Sefardische gemeenschap, en komt met een nieuwe hypothese
m.b.t. Spinoza’s harde oordeel over de aparte positie van het jodendom [“Spinoza lashed out at the Jewish people and
argued bluntly that the Jews had not survived despite
the hatred against them, but actually because of
that hatred.” p. 37], waarbij de
besnijdenis een belangrijke rol speelde.
_____________________
Ik wijs verder nog op
Alexander Green, “Spinoza on the Ethics of Courage and the Jewish Tradition” In: Modern Judaism 33, no. 2 (May 1, 2013): 199–225. [cf. abstract - cf. hele artikel op academia.edu]
Steven B. Smith, "How to Commemorate the 350th Anniversary of Spinoza’s Expulsion, or Leo Strauss’ Reply to Hermann Cohen [PDF]
Gavriel D. Rosenfeld, "Introduction: Counterfactual history and the Jewish imagination." In: Gavriel D. Rosenfeld (ed.), What Ifs of Jewish History. From Abraham to Zionism
Cambridge University Press, September 2016 [PDF en hier].
Daarin Chapter 5, Eugene R. Sheppard, "What if Spinoza had repented? 103-122 - books.google
Daarover: Blog van 18-07-2016: Inutilis scientia Spinozana [213] Ook Spinoza in boek met "wat als…"-geschiedenissen
Uit de vele blogs over Spinoza en de joden, selecteer ik nog deze twee:
Blog van 08-01-2012: De eeuwige strijd om de verhouding tussen joden en Spinoza
Blog van 13-03-2012: Joodse thema's in Spinoza's filosofie
_____________________
Ik wijs verder nog op
Alexander Green, “Spinoza on the Ethics of Courage and the Jewish Tradition” In: Modern Judaism 33, no. 2 (May 1, 2013): 199–225. [cf. abstract - cf. hele artikel op academia.edu]
Steven B. Smith, "How to Commemorate the 350th Anniversary of Spinoza’s Expulsion, or Leo Strauss’ Reply to Hermann Cohen [PDF]
Gavriel D. Rosenfeld, "Introduction: Counterfactual history and the Jewish imagination." In: Gavriel D. Rosenfeld (ed.), What Ifs of Jewish History. From Abraham to Zionism
Cambridge University Press, September 2016 [PDF en hier].
Daarin Chapter 5, Eugene R. Sheppard, "What if Spinoza had repented? 103-122 - books.google
Daarover: Blog van 18-07-2016: Inutilis scientia Spinozana [213] Ook Spinoza in boek met "wat als…"-geschiedenissen
Uit de vele blogs over Spinoza en de joden, selecteer ik nog deze twee:
Blog van 08-01-2012: De eeuwige strijd om de verhouding tussen joden en Spinoza
Blog van 13-03-2012: Joodse thema's in Spinoza's filosofie
‘Contempt about the ceremony of circumcision’ heb ik niet bij Spinoza gelezen - tenzij dan in de vorm van het verwerpen van alle religieuze ceremonieën.
BeantwoordenVerwijderenDag Mark,
BeantwoordenVerwijderenMaar lees dan eens de (toch wel beroemde) passage vlak voor de nog beroemdere zgn. "zionistische voorspelling" in Hoofdstuk 3/12 van de TTP: "Ook acht ik het kenmerk van de besnijdenis in dit opzicht van zoveel betekenis, dat ik geloof dat dit ene deze natie voor eeuwig in stand zal houden." Het feit dat de joden nog altijd als apart volk bestaan hangt Spinoza zo ongeveer helemaal op aan de besnijdenis.
Ik las daar eerst geen ‘contempt’ in Stan, maar nu ik de voorgaande passages lees, denk kk het te snappen. Spinoza ziet de Joodse riten, waaronder in de eerste plaats de besnijdenis, als iets waardoor de assimilatie verhinderd wordt, en zelfs haat opgewekt wordt. En dit is voor S uiteraard negatief.
BeantwoordenVerwijderen