donderdag 16 november 2017

Van Tinneke Beeckman’s "Door Spinoza’s lens" komt een zesde druk



Even had ik een onrustig halfuurtje: ik kon de boeken van Tinneke Beeckman niet vinden! Ik wist zeker dat ik al mijn “Spinoza-boeken” meehad naar het appartement waarin ik nu woon. Door al het verhuizen hebben ze wel een andere ordening gekregen, zodat ik soms naar een boek moet zoeken – de nieuwe plaatsen die ze toebedeeld kregen heb ik nog niet allemaal opgeslagen.
Voor ik in dit blog het voor Tinneke zo positieve nieuws wilde doorgeven, n.l. dat haar Door Spinoza’s lens een zesde druk gaat krijgen, wilde ik het exemplaar van de eerste druk uit 2012 dat ik bezit en besproken heb, even in m’n handen nemen. Maar ik vond het niet en dan blijf je zoeken. Ik wist dat de rug van Spinoza. Filosoof van de Blijdschap groen was en dat Spinoza’s Lens daar rechts naast moest staan. Telkens opnieuw zochten mijn ogen de planken af – ook die waarop ze eigenlijk niet thuis hoorden. Irritant, iets zoeken dat je kwijt bent. U kent dat wel. En ineens zag ik ze daar staan op een plek waar ze helemaal niet thuishoorden: naast de boeken van Schopenhouwer. Kennelijk had ik ze daar even geparkeerd en was ik dat vergeten.

Enfin, ze zijn boven water. En ik denk dat ik ze weer eens ga openslaan, want het is alweer lang geleden dat ik ze las.
En nu ben ik dus helemaal in de gelegenheid om u te vertellen, wat ik en passant al deed: er komt een zesde druk van Door Spinoza’s lens! En dat is niet mis voor een dergelijk boek. Bij deze wil ik Tinneke Beeckman dan ook van harte gelukwensen met dit resultaat. De cover van de laatste druk is heel wat boeiender dan die van de eerste druk(ken). En wat zie ik nu? Dat ik op 28-04-2016 het blog had: "Door Spinoza’s lens" aan zesde druk toe. Dat zou ik toen op haar website hebben gelezen, maar daar staat nu dat het toen ging om de vijfde druk. Is dat later veranderd? Of zou ik dat van die 6e druk toen zelf hebben verzonnen? Ik kan het me haast niet voorstellen, maar ach…
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten