De
discussie op dit blog over de interpretatie van Ethica 1/17s en de ontdekking dat Emilia Giancotti Boscherini daarover in haar Italiaanse
vertaling van de Ethica een
belangrijke noot bracht,[i] maakte dat ik meer over
haar wilde weten en een blog over haar wilde schrijven. Het viel aanvankelijk echter
nog niet mee om info over haar te vinden: er bestaat tot mijn verbazing geen
wikipedia-pagina over haar. En Google bleef maar hits aandragen over het door
haar samengestelde Lexicon Spinozanum
– een tweede motief om mij met haar bezig te houden, zeker nu ik intussen die
uitgave verwierf (zie blog). Maar met het inzetten van andere zoekmachines en
hulp vragen kwam ik achter meer informatie.
Theo van der Werf, de voormalige secretaris van de
VHS die ik vroeg of hij me verder kon helpen, liet me per omgaand weten dat
er in Studia Spinozana een “In
Memoriam” over haar verscheen:
Filippo
Mignini, "RICORDO DI EMILIA GIANCOTTI", in: Studia Spinozana Volume 8 (1992), Köningshausen & Neumann, p.
10-20
[zie dit blog voor een OCR-gedigitaliseerd PDF van dit artikel]
[zie dit blog voor een OCR-gedigitaliseerd PDF van dit artikel]
Daaruit kon ik e.e.a. over haar te weten komen.
Mignini is behoorlijk persoonlijk over het ontstaan van hun relatie, waarover
hij blijkbaar lange tijd onzeker is geweest. Hij memoreert haar grote
verdiensten en legt het accent op haar grote behoefte om zich met het
Spinozistische vrijheidsbegrip bezig te houden.
Haar
opleiding ontving ze in Rome waar ze als jong geleerde het monumentale
onderzoek deed voor het in 1970 uitgegeven Lexicon
Spinozanum:
Emilia
Giancotti Boscherini, Lexicon Spinozanum
A-Z (2 volumes). Editorial: La Haye, Martinus Nijhoff (nu Springer), 1970
[1971] Vol I A-K XXXVII, 628 pp; Vol II L-Z 632-1374 pp
We believe with the publication of
our Lexicon Spinozanum, that we are meeting a need in Spinoza historiography
which has been pointed out by scholars, but has never before been satisfied. In
the introduction of his Spinozas
philosophische Terminologie (Leipzig, 1913), G. T. Richter promised "a
Spinozistic Lexicon in which the meaning of each term is set out on an
historical basis in alphabetical order". In 1924, in the Report, i.e.,
Nachbericht, of his four volume edition of the complete works of Spinoza
(Heidelberg), C. Gebhardt promised a complementary volume comprising, among
other things, a general index. However, neither the one nor the other were ever
published. The hope of seeing this gap quickly filled has been reiterated
recently by Di Vona: "The compilation of a Spinozistic index is a task of
the history of philosophy, the execution of which would gratify all
scholars". (Di V on a, Studi suIt' ontologia di Spinoza, Florence, 1960).
We do not know how closely our Lexicon
Spinozanum corresponds to what Richter and Gebhardt projected. We believe,
however, that there are common requirements at the basis of works of this sort.
In our procedure and in the delimitation of our scope, we have set for
ourselves two main criteria: that of clarity and that of completeness. We hope
we have not deviated from them too much. [Springer]
Deze opvallende
prestatie, maakte dat zij zeer bekend werd en in staat werd een
middelpuntpositie te verwerven in het Italiaanse Spinoza-onderzoek. Door haar heeft het onderzoek naar Spinoza in Italië de
afgelopen jaren een opmerkelijke vitaliteit en vruchtbaarheid ervaren. Parallel
aan de publicatie van haar Etica [introductionzione,
traduzione e note a cura di E. Giancotti -Editori Riuniti, Rome, 1988], leidde de
wens om toegang tot het corpus als geheel te krijgen al snel ertoe dat
Italiaanse onderzoekers een wetenschappelijke editie van jeugdteksten, de KV en
de PPC, brachten. Vooral De Korte
Verbandeling / Breve Trattato [Introduzione, edizione, traduzione en
Commento di F. Mignini. Japadre, l'Aquila, 1986], blijft tot ver buiten de
grenzen van Italië een naslagwerk. [ii]
In 1975 werd ze
gewoon hoogleraar geschiedenis van de filosofie aan de universiteit van Urbino,
waar ze een internationaal onderzoeks- en debatcentrum vestigde rond de
filosofie van Spinoza, Hobbes en Marx.
Volgens Mignini
was ze een marxistische professor en is dat altijd gebleven - ook na de
ineenstorting van de politieke regimes die hem historisch hadden
geïnterpreteerd, bleef zij geloven in de fundamentele thesen van het marxisme.
Yitzhak Melamed
schreef: “The late Emilia Giancotti-Boscherini, a superb Marxist Spinoza
scholar, labored with great diligence and talent to show that Spinoza's thought
truly belongs to the school of modern materialism.'' [iii]
Begin
80-iger jaren werd zij directeur van het Instituut voor Wijsbegeerte
"Arturo Massolo" aan de Faculteit der Letteren van de Universiteit
van Urbino.
In 1982
organiseerde zij de eerste Internationale Conventie over Spinoza in Italië met
internationale deelname bij gelegenheid van de 350ste
verjaardag van de geboorte van Spinoza (Urbino, 04-08 oktober 1982). Daarvan
redigeerde zij de resultaten.
Ze was
medeoprichtster en lid van de redactieraad van Studia Spinozana, waarvan het eerste nummer in 1985 verscheen. Een
belangrijk werk was haar Ethica-vertaling
In
1988 organiseerde zij, bij gelegenheid van vierhonderd jaar Hobbes, een
internationale conferentie over “Hobbes en Spinoza. Wetenschap en politiek”
(Urbino, 14-17 oktober 1988).
Met Cristofolini
en Mignini richtte ze de Associazione italiana degli amici di Spinoza [de
Italiaanse Vereniging van Vrienden van Spinoza], waarvan zij eerste voorzitter
werd. Die vereniging had tot doel de verspreiding van Spinoza's denken te
bevorderen edities en vertalingen van zijn werken voor te bereiden en onderzoek
te doen naar de geschiedenis van het spinozisme in Italië en elders. Tijdens de
eerste Algemene Vergadering die op 28 oktober 1989 in Urbino werd gehouden
werden in een stuurgroep benoemd Paolo Cristofolini (Pisa Superior School),
Piero di Vona (Universiteit van Napels), Emilia Giancotti (Universiteit van
Urbino), Filippo Mignini (Universiteit van Macerata), Giuseppa Saccaro Del
Buffa Battisti (Universiteit van Rome "La Sapienza"). [Cf.]
Haar werk over
Spinoza
Uit o.a. het it.wikibooks, dat merkwaardigerwijze niet de Lexicon Spinozanum heeft, vermeld ik de volgende werken:
Uit o.a. het it.wikibooks, dat merkwaardigerwijze niet de Lexicon Spinozanum heeft, vermeld ik de volgende werken:
• Emilia Giancotti Boscherini, Lexicon Spinozanum A-Z (2 volumes).
Editorial: La Haye, Martinus Nijhoff (nu Springer), 1970 [1971] Vol I A-K
XXXVII, 628 pp; Vol II L-Z 632-1374 pp
• Benedictus Spinoza, Trattato teologico-politico (Introductione di Emilia Giancotti; traduzione e commenti di Antonio Droetto e Emilia Giancotti). Torino: Einaudi, 1972 (1981 riveduta, 1992, 2007).
• Che cosa ha veramente detto Spinoza. Roma: Ubaldini Editore, 1972.
XXXVII, 628 pp; Vol II L-Z 632-1374 pp
• Benedictus Spinoza, Trattato teologico-politico (Introductione di Emilia Giancotti; traduzione e commenti di Antonio Droetto e Emilia Giancotti). Torino: Einaudi, 1972 (1981 riveduta, 1992, 2007).
• Che cosa ha veramente detto Spinoza. Roma: Ubaldini Editore, 1972.
• Emilia
Giancotti Boscherini, 'Necessity and freedom--reflections on texts by Spinoza',
in: Siegried Hessing (ed.), Speculum
Spinozanum 1677-1977. London: 1977
(Le chapitre III contient une histoire abrégée du spinozisme au sein du marxisme - Tosel).
in het derde deel van dit boek onderscheidde zij vijf
stromingen in de Spinozareceptie: (1) de Spinoza
van de Pantheismusstreit en de Spinoza-Renaissance. (2) de Spinoza kwestie en
omgang van ‘t Duitse idealisme met Spinoza; (3) de Spinoza-omarming in ‘t
linkse Hegelianisme. (4) de Spinoza voor Marx en het recente marxisme. (5)
Spinoza in de kritische gedachten van idealistisch en materialistisch
rationalisme of Spinoza in de schaduw van ‘t nihilisme. André Tosel bouwde hier verder op door. [iv]
• Emilia Giancotti (Ed.), Spinoza nel 350 anniversario della nascità: atti del congresso internazionale [Proceedings of the First Italian International Congress on Spinoza] (Urbino 4-8 Ottobre 1982). Napoli: Bibliopolis, 1985
• Emilia
Giancotti Boscherini, "La naissance
du matérialisme moderne chez Hobbes et Spinoza." In: Hobbes et Spinoza Revue Philosophique de la France et de
l'Étranger, 2 (1985), 135-148. Vertaald door Ted Stolze als "The Birth
of Modern Materialism in Hobbes and Spinoza,” in: Warren Montag and Ted Stolze,
(ed.), The New Spinoza. Univ. of
Minnesota Press, 1997 [“this collection revitalizes the thought of Spinoza.”].
In z’n geheel te lezen op books.google
• Giancotti,
Emilia: “La teoria del` Assolutismo in Hobbes e Spinoza.” In: Studia Spinozana #1 (1985), S. 231- 258
[Niet in de “Bibliografia completa di Emilia Giancotti”
• Potenza
naturale e libertà civile in Spinoza, in: Lino Rizzi (a cura di), Identità
naturale e finalità politica, Piemme, Casale Monferrato 1989
• Emilia Giancotti,
"On the Problem of Infinite Modes" in: Yirmiyahu Yovel (Ed.), God and Nature: Spinoza 's Metaphysics.
[Papers Presented at the First Jerusalem Conference (Ethica I) Vol. 1]. Leiden:
E. J. Brill, 1991, p. 97- 118
• Daniela
Bostrenghi (Ed.), Hobbes e Spinoza:
Scienza e Politica: Atti del Convegno Internazionale - Urbino, 14-17
Ottobre, 1988. introduction by Emilia Giancotti. Napoli: Bibliopolis, 1992.
• Studi su Hobbes
e Spinoza, Bibliopolis, Napoli 1995
Zie voor overzichten van haar
werk de Duitse Spinoza Bibliografie over Giancotti Boscherini en vooral de “Bibliografia
completa di Emilia Giancotti” a cura di Corrado Morricone die op academia.edu is te vinden; deze opent aldus
Na
haar dood in 1992 schonk haar zoon, Federico Boscherini, de erfenis van haar
bibliotheek aan de Universiteit van Urbino die daarmee het Fonds Emilia
Giancotti (Reggio Calabria 1930 - Rome 1992) oprichtte dat uit in totaal 2170
consultatieve werken bestaat en bij de Centrale Bibliotheek van de universiteit
is ondergebracht. Daniela Bostrenghi, Laura Piccioni en Cristina Santinelli
bezorgden daarvan de catalogus. Zie hier.
De
in de kop gegeven titel “La Spinoziana” heb ik van de eerste alinea van een
artikel van Marco Filoni over Livio Sichirollo: [v] “Maciolla.
Een prachtige plek, genesteld in de heuvels op slechts een steenworp afstand
van Urbino. Tussen de weinige, verspreid liggende huizen, een kleine, bijna
onbekende begraafplaats, van oude boeren die woonden en werkten op het
omliggende platteland. Er staat een constante bries, dezelfde die Pascoli al aan
het zingen was. Deze omgeving koos Livio Sichirollo als zijn laatste rustplaats.
Hij hield van deze vreemde plaats en de lucht die je er ademt. Hij nam me er voor
de eerste keer mee naartoe, vijf of zes jaar geleden. Hij wilde me laten zien
waar de as van zijn collega en vriendin Emilia Giancotti was heengebracht: de
'spinoziana' zoals de hele wereld haar kende. Met zijn gebruikelijke ironie
vertelde hij me dat, wanneer de tijd daar was, hij Spinoza met Emilia in vrede
en stilte kon spreken. Ik stel me het zo graag voor.”
Haar eerste foto
uit ’t In Memoriam in Studia Spinozana; de tweede foto van hier
[i]
Cf. blog van 1 november 2017: Dossier “interpreteren van 1/17s” - 6. Michael Istvan uitvoerig over 1/17s. Zie hierover e.e.a. in hoofdstuk “Les concepts d’« essence de l’homme » et de « nature de l’homme » dans l’Éthique” van/in: Julien Busse, Le problème de l’essence de l’homme chez Spinoza [zie paragrafen 23 en 24 en noten 24 en 25] – books-openedition
Cf. blog van 1 november 2017: Dossier “interpreteren van 1/17s” - 6. Michael Istvan uitvoerig over 1/17s. Zie hierover e.e.a. in hoofdstuk “Les concepts d’« essence de l’homme » et de « nature de l’homme » dans l’Éthique” van/in: Julien Busse, Le problème de l’essence de l’homme chez Spinoza [zie paragrafen 23 en 24 en noten 24 en 25] – books-openedition
[ii]
Chantal Jaquet et Pierre-François Moreau (dir.), Spinoza transalpin. Les interprétations actuelles en Italie. Éditions de la Sorbonne, 2012 - Publication sur OpenEdition Books: 18 décembre 2014 – books.openedition
In dat boek is méér te vinden over Emilia Giancotti Boscherini m.n. in het hoofdstuk dat Cristina Santinelli bijdroeg: "À partir de Spinoza in Italia. Quelques notes historico-critiques et quelques remarques de méthode.” Cf. books.openedition.
Chantal Jaquet et Pierre-François Moreau (dir.), Spinoza transalpin. Les interprétations actuelles en Italie. Éditions de la Sorbonne, 2012 - Publication sur OpenEdition Books: 18 décembre 2014 – books.openedition
In dat boek is méér te vinden over Emilia Giancotti Boscherini m.n. in het hoofdstuk dat Cristina Santinelli bijdroeg: "À partir de Spinoza in Italia. Quelques notes historico-critiques et quelques remarques de méthode.” Cf. books.openedition.
[iii]
Yitzhak Melamed in “Charitable Interpretations and the Political Domestication of Spinoza, or, Benedict in the Land of the Secular Imagination, In: Mogens Laerke, Justin E. H. Smith & Eric Schliesser (Eds.), Philosophy and Its History: Aims and Methods in the Study of Early Modern Philosophy. Oxford University Press, 2013, p. 265 – books.google]
Yitzhak Melamed in “Charitable Interpretations and the Political Domestication of Spinoza, or, Benedict in the Land of the Secular Imagination, In: Mogens Laerke, Justin E. H. Smith & Eric Schliesser (Eds.), Philosophy and Its History: Aims and Methods in the Study of Early Modern Philosophy. Oxford University Press, 2013, p. 265 – books.google]
[iv]
André Tosel, "Pour une étude systématique du rapport de Marx à Spinoza. Remarques et hypothèses." in: André Tosel, Pierre-François Moreau & Jean Salem (Eds.), Spinoza au XIXe siècle. [Actes des journées d’études organisées à la Sorbonne (9 et 16 mars, 23 et 30 novembre 1997)]. Éditions de la Sorbonne, 2008 - Publication sur OpenEdition Books : 18 décembre 2014 books.openedition. Cf. André Tosel, présentation - books.openedition
André Tosel, "Pour une étude systématique du rapport de Marx à Spinoza. Remarques et hypothèses." in: André Tosel, Pierre-François Moreau & Jean Salem (Eds.), Spinoza au XIXe siècle. [Actes des journées d’études organisées à la Sorbonne (9 et 16 mars, 23 et 30 novembre 1997)]. Éditions de la Sorbonne, 2008 - Publication sur OpenEdition Books : 18 décembre 2014 books.openedition. Cf. André Tosel, présentation - books.openedition
[v]
Marco Filoni "Livio Sichirollo," in: Rivista di Storia della Filosofia (1984-), Vol. 59, No. 2 (2004), pp. 577-593
Marco Filoni "Livio Sichirollo," in: Rivista di Storia della Filosofia (1984-), Vol. 59, No. 2 (2004), pp. 577-593
Geen opmerkingen:
Een reactie posten