dinsdag 21 november 2017

Nieuwe editie van de Verhandeling over de Verbetering van het Verstand



Deze week verschijnt een nieuwe editie van Theo Verbeeks vertaling van Spinoza's Verhandeling over de Verbetering van het Verstand bij de Historische Uitgeverij in Groningen.
Dit is inmiddels de derde cover die het boek meekrijgt. De uitgever heeft het zelf nog niet op z’n website; waar wel de twee eerdere covers nog te zien zijn. Wel is daar te lezen: derde druk verschijnt 24 november 2017.
Deze nieuwe cover daarvan zag ik bij de Belgische Standaardboekhandel.

4 opmerkingen:

  1. Benieuwd of hij inmiddels noot 64, waarin hij zegt dat Gods verstand en het onze wezenlijk verschillen en alleen de naam gemeen hebben, heeft gewijzigd. Of gold dat misschien (nog) in de Verhandeling over de Verbetering van het Verstand? (Ik beschik zelf niet over zijn vertaling)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Henk, Er is geen sprake van een verbeterde druk (ook bij de tweede ging het niet om een verbeterde versie). Ik denk dus dat noot 64 nog steeds die onjuiste informatie geeft. De TIE heeft daar niets over (i.t.t. de Cogitata Metaphysica).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Is dit een betere vertaling en commentaar dan die/dat van Klever destijds? Diens vertaling en commentaar heb ik altijd erg inventief gevonden, ook al is Klever vandaag de dag een weg op gegaan die ik niet kan/wil volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Of dit "een betere vertaling en commentaar dan die/dat van Klever destijds" is moeilijk objectief vast te stellen. Subjectief ervoer ik deze uitgave - die ik las na die van Klever - als een plezierig leesbare vertaling en toelichting. Theo Verbeek schoof zichzelf niet zo uitdrukkelijk tussen Spinoza en de lezer dan Klever indertijd deed. Hij beval aan dat de lezer eerst zijn (Klevers) commentaar zou lezen en dan pas aan de tekst van Spinoza zelf zou beginnen. Dat ervoer ik als uiterst hinderlijk en ik heb me dan ook net aan zijn opdringerige aanbeveling gehouden.
    Inderdaad kan en wil ook ik Klever niet volgen op de weg die hij al lange tijd (en niet alleen vandaag de dag) gaat.

    BeantwoordenVerwijderen