Op
14 augustus 2017 bracht ik het blog: “10e Spinozadag in Paradiso op zondag 26 november
2017 in teken van oneindigheid.” Vandaag ontving ik het persbericht van de ASK
met méér informatie en het programma. De tekst staat ook op de website van de
Amsterdamse Spinoza Kring. Ik hoef die tekst dus hier niet in z’n geheel over
te nemen, maar kan – zeker voor de meer praktische zaken - volstaan met een
link naar de ASK over de Spinozadag. De jaarlijkse poster is er nog
niet.
Dit
jaar staat Spinoza’s denken over oneindigheid centraal.
Sprekers:
Vincent Icke, Jeroen Bartels, Floris Cohen
Uit
de toelichting:
De zeventiende eeuw wordt wel de eeuw van de
oneindigheid genoemd. Door de ontwikkeling van de microscoop en de telescoop
werd de ruimte niet alleen oneindig klein maar ook oneindig groot en verloor de
aarde haar centrale positie en de Europese mens zijn traditionele ankerpunt. De
Verlichting, voortgekomen uit deze ‘crisis van het Europese bewustzijn’, bood
weer enig houvast.
Ook bij het denken van de 17e eeuwse Spinoza draait
het, net als bij Pascal, Descartes en Leibnitz om de oneindigheid. De ene
substantie, de ‘God-Natuur’, definieert Spinoza als een positieve oneindigheid
die zich onderscheidt van het begrip oneindigheid zoals we dat in de wiskunde
kennen. Een ‘oneindig’ getal zouden we volgens hem beter een ‘onbepaald’ getal
kunnen noemen. De eindige dingen zijn begrensd maar door hun beperkingen
noodzakelijk afhankelijk van het oneindige universum. Toch heeft de mens net
als al de andere eindige dingen deel aan de oneindige macht van de God-Natuur.
Dit maakt het de mens mogelijk wetenschap te bedrijven en zijn plaats in de
wereld te kennen ‘onder het oogpunt van de oneindigheid’.
Ik
citeer hier een tekst die prof dr. Vincent Icke (1946), nu hoogleraar
theoretische sterrenkunde aan de Universiteit Leiden en bijzonder hoogleraar
kosmologie aan de Universiteit van Amsterdam, bijna 25 jaar geleden schreef in
Het dynamische Heelal. Uitgave ter gelegenheid van 350 jaar Utrechtse
Sterrenkunde
H Lamers, A Achterberg, V Icke - Studium Generale Reeks, 1993 - [PDF] en wel uit Deel III, DE GROOTSTE STRUCTUREN IN HET HEELAL, door Vincent Icke, haal ik twee citaten:
H Lamers, A Achterberg, V Icke - Studium Generale Reeks, 1993 - [PDF] en wel uit Deel III, DE GROOTSTE STRUCTUREN IN HET HEELAL, door Vincent Icke, haal ik twee citaten:
"Vroeger
was er minder ruimte in het Heelal; materie en energie hadden dus een hogere
dichtheid toen het Heelal jonger was. Als wij het spoor van het Heelal in de
tijd terug volgen, dan komt er een tijd dat materie en energie oneindig dicht
waren: het Heelal was ooit oneindig kompakt en oneindig heet. Dit ‘punt
Oneindig' markeert het begin van tijd en van ruimte. Men noemt dit de Oerknal,
in het Engels Big Bang. Er bestaat niet zoiets als `voor' de Oerknal, omdat
niets bestond, ook de tijd zelf niet: werkwoorden zoals ‘zijn’, ‘ontstaan' en ‘bestaan'
hebben hier geen betekenis. Alleen wiskundige beschrijvingen kunnen hier
uitkomst bieden.
[..]
Sterrenkundigen
hebben de vroege geschiedenis van het Heelal ten dele ontraadseld. Wij weten
lets over de manier waarop het Heelal uitdijt, en hoe het vroeger uitdijde. Wij
kunnen aantonen dat het altijd heeft moeten uitdijen, vroeger veel sneller dan
nu. Wij weten hoe oud het Heelal is: de uitdijing begon zo'n 15 miljard jaar
geleden. Wij weten dus dat bet verleden een eindige hoeveelheid tijd omvat. Een
van de geweldige verrassingen die de sterrenkunde de mensheid heeft geschonken,
is het inzicht dat bet Heelal niet oneindig oud is, maar een bepaalde leeftijd
heeft."
Het
is al van 25 jaar geleden, maar veel anders zal hij er nu niet over spreken. Hoe
gaat hij tegen deze huidige kennis het oneindigheids-denken van Spinoza
wegzetten? Kan hij nog wat met zo'n passage als de ASK vanuit Spinoza schrijft over: de wereld te kennen ‘onder het oogpunt van de oneindigheid’?
Beste heer Verdult,
BeantwoordenVerwijderenBij dezen wil ik u in het algemeen bedanken voor het bijhouden van deze voortreffelijke website. Ik kijk er met regelmaat op en vind uw bijdragen waardevol. Waar het gaat om de ontwikkelingen rond Spinoza, e.g. boeken die verschijnen, is er nauwelijks een betere bron van informatie.
Met vriendelijke groet,
Een filosofiestudent uit Utrecht en liefhebber van Spinoza's werk
Beste anonieme filosofiestudent,
BeantwoordenVerwijderenWat fijn om dit een keer te horen.
Dank voor deze ondersteunende reactie.
En voor die keuze voor anonimiteit heb ik alle begrip.
Nogmaals dank, en vriendelijke groet
“de wereld te kennen ‘onder het oogpunt van de oneindigheid’?”
BeantwoordenVerwijderenHet gaat er niet om, om met de wetenschappelijke kennis van de sterrenkundigen iets over het oneindige in het denken te zeggen. Denken ‘onder het oogpunt van de oneindigheid’ is een perspectief opnemen in de denkruimte, niet in de letterlijke ruimte van het universum.
Het gaat om de ruimte van de substantie.
Ed, heb je naar de tekst van de ASK gekeken ("Dit maakt het de mens mogelijk wetenschap te bedrijven en zijn plaats in de wereld te kennen ‘onder het oogpunt van de oneindigheid’")? Ze vragen in Vincent Ycke geen filosofisch denker, maar een wetenschapper om zijn licht op het onderwerp te laten schijnen. Hij zal het dus over het "echte" universum en niet het "denk"-universum hebben, vermoed ik.
BeantwoordenVerwijderenOverigens is "sub specie infinitatis" niet letterlijk bij Spinoza te vinden.
Ik wijd hier nog eens een nieuw blog aan.
Stan,
Verwijderenja ik heb naar die tekst gekeken. Maar dat is voor mij juist het ridicule om geen filosoof te vragen. Juist omdat er een groot verschil is tussen de oneindigheid in het denken van Spinoza en de oneindigheid in de ruimte. Ik vind het zelfs onzinnig om zo'n spreker te verbinden onder dat motto met Spinoza.
(Spinoza heeft het over het verlangen van de rede naar 'de liefde van God'. (Stan, pin me niet vast over deze uitspraak ik parafraseer het even als voorbeeld uit mijn hoofd.) Dan ga je toch ook geen voedingsspecialist uitnodigen omdat verlangen te lezen is als 'honger hebben naar'!
En die voedingsspecialist begint dan over verteringsprocessen in de maag voor een zaal vol geïnteresseerden in Spinoza! Hilarisch toch.)