

In
WO I had hij scherpe kritiek op allen in staat en kerk die voor die oorlog
waren. In 1917 trad hij toe tot de "Losen Vereinigung evangelischer Friedensfreunde"
die in de herfst van dat jaar een verklaring “deutscher Protestanten zur
Friedensfrage" uitgaven.
Na
de Novemberrevolutie werd hij als eerste praktiserende pastor in het Duitse
Rijk namens de SPD lid van de Landtag van de Freistaat Sachsen-Meiningen. Hij
probeerde daarin de verdere revolutie voor te bereiden, maar stapte al snel uit
parlement en partij daar hij de onbereikbaarheid van zijn doelen inzag.
Toen hij in 1919 zijn kerkgebouw openzette voor de 1-mei viering deed dat het conflict weer hoog oplaaien, waarna zijn kerk hem in 1924 in de wachtstand zette (en tenslotte in 1930 met pensioen stuurde). Hij vertrok met zijn gezin naar Vierzehnheiligen bij Jena. Hij oriënteerde zich in die tijd sterk op het Sovjet-socialisme. In 1926 nam hij deel aan een reis van de "Gemeinschaft proletarischer Freidenker Deutschlands" door de Sovjetunie en stond sindsdien zeer positief t.o. de USSR, zoals bleek uit zijn Sowjetrußland. Wie ein deutscher Pfarrer es sah und erlebte [Leipzig, 1927]. Hij hield die houding – die zeer doet denken aan wat later ‘bevrijdingstheologie’ ging heten - tot zijn dood.
Toen hij in 1919 zijn kerkgebouw openzette voor de 1-mei viering deed dat het conflict weer hoog oplaaien, waarna zijn kerk hem in 1924 in de wachtstand zette (en tenslotte in 1930 met pensioen stuurde). Hij vertrok met zijn gezin naar Vierzehnheiligen bij Jena. Hij oriënteerde zich in die tijd sterk op het Sovjet-socialisme. In 1926 nam hij deel aan een reis van de "Gemeinschaft proletarischer Freidenker Deutschlands" door de Sovjetunie en stond sindsdien zeer positief t.o. de USSR, zoals bleek uit zijn Sowjetrußland. Wie ein deutscher Pfarrer es sah und erlebte [Leipzig, 1927]. Hij hield die houding – die zeer doet denken aan wat later ‘bevrijdingstheologie’ ging heten - tot zijn dood.
Hij
had een veelzijdige interesse en schreef o.a.
Carl
Vogl, Sri Ramakrischna: der letzte
Indische Prophet. Rikola-Verlag, 1921 - 198 pagina’s en een tweede maal:
Carl
Vogl, Sri Ramakrishna. Ein Prophet des
neuerwachenden Indien, Leipzig 1927;

Maar
behalve dat hield hij zich ook erg en meer en meer bezig met het occult
spiritistische gedachtengoed, en nam hij deel aan spiritistische seances,
waarover hij meerdere artikelen publiceerde in onder meer het Zeitschrift für Parapsychologie. Zoals b.v.
Carl Vogl: “Das magische Ich,” in Almanach
der Magischen Blätter [Leipzig, Verlag 1925 cf.] en Carl Vogl, “Das Geheimnis der Karten,” in: Dr. med.
Paul (Hrsg.): Zeitschrift für
Parapsychologie, vormals Psychische Studien. 6. Jhg. 1931; Leipzig, Oswald
Mutze, 1931. [cf.]
![]() |
Das magische Ich, Leipzig 1921 |
In
begin van de jaren dertig, of al eind jaren '20, moet ook van zijn hand verschenen zijn een werkje van
nog geen 50 pagina’s over een ernstig geval van exorcisme, dat nadat het in 1935
in het Engels vertaald was als Begone Satan!
voortdurend is herdrukt en niet meer is weg te denken uit de literatuur over
het exorcisme. De film The Excorcist
zou erop gebaseerd worden. Het betreft het geval van Emma Schmidt (door Carl
Vogl Anna Ecklund genoemd) in Earling Iowa die van haar 16e tot 40e door de duivel
zou zijn bezeten en in 1928 (na een eerste keer in 1912) voor de tweede maal onderworpen
werd aan een proces van duivelsuitdrijving of exorcisme door de kapucijner pater
Theophilus Riesinger O.F.M. Cap. (1868 - 1941) dat wel 23 dagen zou duren. Zie onder enige bronnen. Opvallend
is, dat dit werkje van Vogl in geen van de Duitse bronnen over hem wordt
genoemd; nergens is er zelfs maar iets in het Duits over te vinden - het lijkt
wel te worden doodgezwegen. Maar als je in Google Carl Vogl ingeeft, krijg je vooral hits naar Engelstalige pagina's over Begone Satan. [Cf. bv. books.google voor een uitgave uit 2015]
![]() |
Zie hier een cover uit 2016, in te kijken op Amazon |
Carl
Vogl kwam, zoals Joachim Willems beschrijft, tot de overtuiging dat men
gevoelsmatig met die ‘andere wereld’ in contact kon komen. Vanuit die beide
interesses – Sovjet-socialisme en spiritisme - hoopte hij op de bereikbaarheid
van een maatschappij zonder bemoeienis van een staat of van kerkelijke
instellingen. Dat zou mogelijk worden wanneer de mensen zich voor de krachten
uit de andere wereld openstelden en door hun betrekking met het goddelijke het
Godsrijk in deze wereld zouden voltrekken. [Dit past weer niet bij iemand die
door Spinoza is aangeraakt en dat maakte dat ik mij aanvankelijk niet kon
voorstellen dat hij de vertaler van Spinoza zou kunnen zijn].
Hij
waarschuwde tegen het gevaar van het opkomend fascisme en in 1926 werd hij lid
van de "Bruderschaft sozialistischer Theologen Deutschlands." Ten
tijde van het nationaalsocialistische bewind stond hij in contact met het
verzet en verschafte hij vervolgden onderdak. In 1944 stierf hij, innerlijk ver
verwijderd van zijn kerk, als emeritus in het Pfarrhaus van Vierzehnheiligen.
![]() |
Gedenksteen bij de kerk van Vierzehnheiligen (Jena) |
Als
ik zie hoeveel er toch over (werk van) Carl Vogl geschreven is, verbaast het me
dat over zijn vertaling, volgens Walter Bredendiek
"die wohl weitestverbreitete
deutsche Übersetzung van Spinozas "Ethik" (Leipzig 1909),” in de
secundaire Spinozaliteratuur niets te vinden is. Zou er nooit eens een
kritische studie of een vergelijkende studie met andere vertalingen, als die
van Jakob Stern (1843 – 1911) uit 1888 zijn gedaan [cf. blog en blog]? Ik kon er niets over vinden.
_______________
Bronnen
Lemma
"VOGL, Carl Theodor Johann Georg." In: Biographisch-Bibliographisches Kirchenlexikon, Band XXV (2005),
door Joachim Willems [cf.]
Walter Bredendiek,
"Im Kleinen spiegelt sich das Groβe" - Das Lebenswerk von Dr. Carl
Vogl, in: Derselbe, Kirchengeschichte von
"links" und von "unten": Studien zur Kirchengeschichte des
19. und 20. Jahrhunderts aus sozialhistorischer Perspektive. Herausgegeben
von Hans-Joachim Beeskow und Hans-Otto Bredendiek. Berlin & Basel:
Leonhard-Thumeysser-Verlag, 2011, p. 175 – 195 – books.google
Over Peter Cheltschizki, zie
ook:
Přemysl Pitter, Peter Chelčický, in: In J. C. Wenger (Ed.), A Cloud of Witnesses: Profiles of Church Leaders. Wipf and Stock
Publishers, 2016 – books.google

“The
Most Horrific Publicized Case of Exorcism in American History” [cf.]
“The
Exorcism of Anna Ecklund. A Case History”
by Kyle T. Cobb, Jr. [cf.]
Francis
Young, A History of Exorcism in Catholic
Christianity. Springer, 2016 op p 199 e.v.– books.google
Het
werkje is ook in het Tsjechisch vertaald
Carl Vogl, Odejdi, Satane!: vzrušujíci vymitáni d'ábla, které se událo v Iowe roku 1928. Vert. V. Rehor. Bohemian Benedictine Press, 1936 - 20 pagina's – books.google [“de spannende toespraken van de duivel die in 1928 in Iowa plaatsvonden”]
Carl Vogl, Odejdi, Satane!: vzrušujíci vymitáni d'ábla, které se událo v Iowe roku 1928. Vert. V. Rehor. Bohemian Benedictine Press, 1936 - 20 pagina's – books.google [“de spannende toespraken van de duivel die in 1928 in Iowa plaatsvonden”]
Over Carl Vogl’s Sri
Ramakrishna
Swami
Shuddhidananda, Western Admirers of
Ramakrishna and His Disciples. Advaita Ashrama, 2010, schrijft op p. 70 –
cf. books.google:
A Christian Socialist (Unterneubrunn), Pastor Carl
(Karl) Theodor Vogl 0866-1944) produced two German language biographies of
Rama-krislina, one with the title Sri
Ramakrischna, der Letzte Indische Prophet (Sri Ramakrishna, the Last Indian
Prophet), published in Vienna, Austria, in 1921, and the other titled Sri Ramakrischna, eM Prophet des
Neuerwachenden Indien (Sri Ramakrishna, a Prophet of the Awakening India)
in 1927." The 1921 edition shows a full-page picture of Ramakrishna
standing with Hriday. One of his biographies of Ramakrishna was reprinted in
1991. In his writings, Vogl imparted to his reader teachings like the
following. When someone asked Ramakrishna:
"Why don't you employ your yogic powers to heal
yourself?" He replied, "These powers of the soul have been
consecrated to the Lord; do you expect me to take them back again and use them
on the body, which is nothing more that a prison for the soul?"
A well-known German novelist Gustav Meyer Meyrink
(1868-1932) penned the Foreword for Vogl's 1921 biography of Ramakrishna.'s
Meyrink mentions:
In the book, Pastor Dr. Carl Vogl tells about the
prophet Ramakrishna and his experiences with such in-depth knowledge and such a
high level of detail.... Swamis Vivekananda and Abhedananda came to Europe....
Sri Ramakrishna, a prophet greater than Muhammad, lived during our lifetime....
a professor like Max Muller certainly would not have spoken and written of
Ramakrishna with the extreme enthusiasm that he did, if he did not see the
towering personality that Ramakrishna was.
_________________________
Na het vorige geschreven te hebben, kwam ik nog deze tekst tegen van de auteur die we kennen van het Lemma:
Na het vorige geschreven te hebben, kwam ik nog deze tekst tegen van de auteur die we kennen van het Lemma:
Joachim Willems,"Pfarrer Dr. phil. Carl Vogl (1866-1944):
Ein Grenzgänger zwischen Christentum, Anarchismus, Sozialismus und Spiritismus."
In: Kirchliche Zeitgeschichte, Vol. 17 [2004], No. 2, Religionsgemeinschaften
und Ideologien im 20. Jahrhundert, pp. 396-418
"Meines Erachtens werden in diesen Deutungen zwei
wesentliche aspekte im Leben und Werk Vogls übersehen, die erst den besondere
Reiz dieser Person ausmachen: seine Beschäftigung mit dem Anarchismus und die
Verbundung mit seine Vorliebe für okkulte und spiritistische Phänomene. Erst
die Anarchistische Akzentuierung seines religiösen Sozialismus und mit
spiritistischem Gedankengut begründen aber Vogls nesondere Originalität und
lassen ihn zu einem exemplarischen Vertreter seiner Zeit werden, in dessen
Person sich wesentliche Gegenbewegungen zum vorherrschenden gesellschaftlichen
Zeitgeist des späten Kaiserreichs und der Weimarer Republik vereinen. Im
folgenden Aufsatz wird es darum gehen, diese christlich-theologischen,
sozialistischen, anarchistischen und okkult-spiritistischen Elemente in Vogls
Leben und Denken genauer zu untersuchen und zu fragen, wie es in der ersten
Hälfte des 20. Jahrhunderts möglich sein konnte, okkultistischer Marxist und
anarchistischer Pfarrer zugleich zu
sein."
[..]
"Neben seiner pfarramtlichen Tätigkeit setzt er seine
philosophischen und theologischen Studien fort, er übersetzt und publiziert
Schriften von und über Autoren, die sich geistesgeschichtlich schwer auf einen
Nenner bringen lassen: So findet sich neben dem skeptischen Empiristen David Hume
der Dichter und Mystiker Angelus Silesius , neben dem ‘pantheistischen' Rationalisten Baruch de Spinoza
der spätmittelalterliche Bauer und Laientheologe Peter Cheltschizki und der
hinduistische Reformer Sri Ramakrishna."
Méér wordt er ook in dit artikel niet gezegd over de Ethik. En, ondanks een 5e paragraaf "Sozialistische Revolution und okkulter Spiritismus," komt ook in dit stuk zijn exorcisme-boekje niet ter sprake.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten