Vanochtend
verscheen de tweet van de ISVW dat het gratis e-magazine iFilosofie # 31 uit is. Het is weer een gevarieerd
geredigeerd magazine met column, voor het eerst van de Denker des Vaderlands
René ten Bos, een aan te klikken video waarin Erno Eskens en Marthe
Kerkwijk aan “stand-up filosofie” doen over het vergaan van de wereld, een
voorpublicatie uit het werkje De essentie van Montaigne van Frans Jacobs
dat bij de ISVW gaat verschijnen; boekbesprekingen, o.a. van Ger Groot, De geest
uit de fles [Lemniscaat, 2017] en Pieter Adriaens, Denken over denken [Pelckmans Pro, 2017].
Hier
gaat het uiteraard in de eerste plaats om de vergelijkende bespreking die ene Daan Bleek* (die
Google verder onbekend is) geeft van de Spinoza-boeken van Maarten van Buuren.
Hij doet dat niet onaardig: bespreekt beide apart, maar legt het accent op
thema’s die bij beide voorkomen, en geeft tenslotte ook een vergelijking van
beide en stelt dan vast: ”Spinoza lijkt te bevestigen wat elk van hen beweert ondanks
hun tegenstrijdige opvattingen.”
Volgens
de recensent zou Van Buuren Spinoza de mening toeschrijven “dat recht
voortvloeit uit de macht die iemand heeft.” Ik heb zijn boek hier(nog) niet bij
de hand en kan dat niet controleren, maar het is een betwistbare interpretatie
van Spinoza’s ‘macht is recht’- stelling, die meer beschrijvend constaterend is
dan normatief.
Over
Van Buuren schrijft hij nog: “Bij tijd en wijle lees je een roman met de auteur
als hoofdpersonage vanuit wiens hoofd je de filosofie van Spinoza leert kennen.
Zo beland je met hem in een vliegtuig dat over acht minuten neerstort en neem
je het leven ter hand door de paniek te verdrijven en een liefdevol sms’je naar
de toekomstige nabestaanden te sturen. De laatste acht minuten van je leven
onderga je niet langer ‘passief’, overmand door emoties maar eigen je je het
noodlot toe en kan vrij want ‘actief’ handelen.”
Ik
schreef “de Spinoza-boeken van Maarten van Buuren,” maar de recensent bespreekt:
Maarten
van Buuren, Spinoza. Vijf wegen naar de vrijheid. Ambo | Anthos, 2016.
Kees
Schuyt, Spinoza en de vreugde van het inzicht. Uitgeverij Balans, 2017.
Merkwaardig
is het dat hij het bij de ISVW uitgegeven boekje van Van Buuren, De Essentie van Spinoza, er niet bij betrekt
of zelfs maar noemt.
_____________________________
Interessanter
is eigenlijk hoe in de bespreking door Arthur Veenstra* van het boek van Pieter
Adriaens, Denken over denken.
Wijsbegeerte voor psychologen [Pelckmans Pro, 2017], die vooral Descartes
behandelt en laat zien hoe die met zijn Passies
van de Ziel rudimentair aan de wieg heeft gestaan, de recensent hem confronteert met
Spinoza, waar hij schrijft:
“Een alternatief is bijvoorbeeld Spinoza’s monisme. Spinoza werkte een
fascinerende middenweg uit tussen het substantiedualisme van Descartes en
reductionistisch fysicalisme. Hij stelde grofweg dat materie en geest twee
attributen zijn van één onderliggende substantie. Een moderne vorm van
Spinoza’s monisme is het panpsychisme, eenvoudig gezegd: alle materie heeft
bewustzijn. Een panpsychist zou bijvoorbeeld uitleggen dat een steen een simpel
passief bewustzijn heeft en dat progressief complexere organismen een bewustzijn
hebben met navenant toenemende complexiteit. Spinozisten en de panpsychisten
zouden dus zomaar kunnen instemmen met Darwins bewering; de menselijke geest
kan inderdaad prima een resultaat kan zijn van evolutie. Darwins bewering
committeert hem dus op geen enkele manier aan het materialisme. Sterker nog,
Spinoza’s verklaring is mogelijk een meer voor de hand liggende gevolgtrekking
dan materialisme. Spinoza’s positie kan bijvoorbeeld goed uitleggen hoe bij het
eerste bewuste organisme, miljarden jaren geleden, bewustzijn is ontstaan:
bewustzijn was er altijd al, alleen in simpeler vorm. Het materialisme
daarentegen kan op die vraag – de geboorte van bewustzijn – geen bevredigend
antwoord geven.”
Hij
had er nog aan kunnen toevoegen dat bij het ontstaan en de ontwikkeling van de
psychologie in de 19e eeuw veel meer op Spinoza werd teruggegrepen. Daar zou nog eens een boek over geschreven moeten worden.
________
*) Opmerkelijk dat iFilosofie niet even een aanduiding geeft van wie en wat hun recensenten zijn.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten