Het zal sommige bezoekers van dit
blog opgevallen zijn dat sinds kort ene Gary Sugar zich in de discussies hier
mengt. Ik ga dan eens op zoek: is er wat over hem te vinden? Wie is hij? Heeft
hij ergens een leeropdracht (gehad)? Heeft hij iets gepubliceerd. Ik vond al
snel zijn twitterpagina en daarop verwijst hij naar een tekst va hem. Daar ga
ik zo op door.
Pas nu zag ik dat hij de tweets
die door Leon Kuunders van de blogs op dit Spinozablog worden gemaakt, volgt en
er een enkele maal op reageerde – iets wat ik tot heden niet gezien had.
[Zie hier een grotere versie] |
Hij is al tamelijk lang, vanaf
maart 2009, op twitter: twitter.com/garysugar
en blijkt geïnteresseerd in antieke filosofie, taoïsme, soefisme (Rumi) en
Spinoza, maar ook Heidegger en anderen. Het blijft allemaal hangen op een tamelijk
simpel niveau, maar dat hangt samen met de sociale media en de beperking van
140 tekens en daar is niks mis mee.
In de kop van zijn pagina brengt
hij je naar een verhandeling van hem
• Gary Sugar, Treatise of Rational Metaphysics: A New
Preface to Spinoza's Ethics [zonder plaats, zonder datum - PDF], 158 pagina's,
waarvan vanaf p. 82 zo’n 77 pagina's met 4 Appendices:
Appendix 1: Additional Notes and References
Appendix 2: A Refutation of Skepticism
Appendix 3: A Summary of the Rational Way of Living
Appendix 4: A Summary of the Erors Emended
Appendix 1: Additional Notes and References
Appendix 2: A Refutation of Skepticism
Appendix 3: A Summary of the Rational Way of Living
Appendix 4: A Summary of the Erors Emended
Hij vindt het kennelijk nodig
zich te verstoppen, wat hem redelijk lukt. Op de twitterpagina verschuilt hij
zich achter bovenstaand surrealistisch plaatje. Dit stuk is geplaatst op docdroid.net,
waarnaar je documenten kunt uploaden, zonder dat er een nadere identificatie gevraagd
en gegeven wordt. Kopiëren van zijn tekst maakt hij onmogelijk, hetgeen - want
waarom nodig? – wel erg irritant is. [Docdroid.net.PDF]. Van de reactie-mogelijkheid onder zijn
naam op dit Spinoza-blog heeft hij gebruik gemaakt door een google.account
te openen, waar je ook niet meer te weten komt. Het is allemaal iemands goed
recht om het zo te doen, maar het mijne om erop te wijzen.
Dan blijkt hij, zo staat op philpapers en bij Wayne Boucher, Spinoza In English, A Bibliography. A&C Black, 1999 cf. books.google, te hebben geschreven:
Dan blijkt hij, zo staat op philpapers en bij Wayne Boucher, Spinoza In English, A Bibliography. A&C Black, 1999 cf. books.google, te hebben geschreven:
• Gary Sugar, “The ontological
hierarchy in Spinoza's metaphysics.” In: Studia
Spinozana: An International and Interdisciplinary Series 7 (1991), 161-167
De nummers van dat – inmiddels verdwenen
- Spinoza-blad bezit ik, dus dat stuk kan ik direct gaan lezen. Datzelfde artikel
wordt ook gemeld op de Duitse Spinoza Bibliografie. Het is geen lang stuk: 7
bladzijden waarin hij de kernpunten van Spinoza’s ontologie of zijnsleer puntsgewijs
poogt te reconstrueren. Hij schrijft:
“The following are the main
propositions and corolaries in a forthcoming, much longer work, called “Treatise
of Metafysics: A New Preface tot Spinoza’s Ethics,” which also includes definitions,
demonstrations, and scholia.
My intent in this work is, primarily, to clarify many of the difficulties and omissions in the reasining of the Ethics that have prompted misgivings among critics from Tschirnhaus to Joachoim to the present.”
My intent in this work is, primarily, to clarify many of the difficulties and omissions in the reasining of the Ethics that have prompted misgivings among critics from Tschirnhaus to Joachoim to the present.”
Als zijn adres wordt gegeven:
1235 N. Dearborn, USA - Chicago IL 60610
(dat was voor mij aanleiding om bij de vele universiteiten en colleges van
Detroit te zoeken of hij daar wellicht als alumnus bekend is, maar dat leverde
niets op).
Maar dan stuit ik op de “Contributions
de Gary SUGAR” op de “Index du Bulletin de Bibliographie Spinoziste” [cerphi.ens-lyon.fr] en daar worden twee teksten genoemd: de
inmiddels al ontdekte
• "The ontological
hierarchy in Spinoza's metaphysics", Studia spinozana, Königshausen &
Neumann, Würzburg, vol. 7 (1991), p. 161-167. (anglais). N XVI, 34 (Yannis
Prelorentzos).
&
• "Trattato di metafisica
razionale. Una nuova Prefazione all'Etica di Spinoza", Ethica, notiziario
trimestrale dell'Associazione per l'Aedes Spinozana d'Italia, Bologna, Anno VI
(1994) n°2-4; Anno VII (1995), n°1-2 (Maggio 1995), p. 3-6. (italien).
Het stuk dat hij in Studia Spinozana noemde en via zijn
twitterpagina verspreidt, is dus eerst in het Italiaans verschenen, in 1995.
Zo weten we al iets meer en
hebben we ontdekt dat Gary Sugar dus al een flinke poos meedraait in het
Spinozisme.
• Via onderstaande reactie liet Sugar weten dat hij commentator was op de toespraak van Miguel Beltran tijdens de Ninety-Fourth Annual Meeting of the The American Philosophical Association in Chicago, April 24-27 , 1996
• Via onderstaande reactie liet Sugar weten dat hij commentator was op de toespraak van Miguel Beltran tijdens de Ninety-Fourth Annual Meeting of the The American Philosophical Association in Chicago, April 24-27 , 1996
Hij twitterde
onlangs: “IMO it's really too bad that Ethics part 2 on the mind, body &
three kinds of knowledge is such a mess and difficult to read.” En Gary Sugar
heeft geretweet Rumi: “I interpret 'being empty' as understanding
that all things are really & absolutely One.”
Kortom er is veel bij hem te
ontdekken. Een maand geleden bleek hij op een blog vN MIJ, waarvan de titel als tweet
verspreid was, te hebben gereageerd. Ik zag dat vandaag pas. [Cf.]
Leuk dat te zien.
Dan nu even naar meer inhoud. Zie
zijn
• Errors in Spinozas Ethics and
How They Are Emended by Gary Sugar. Oorspronkelijk als 4e bijlage in
zijn hoofdwerk gebracht, maar inmiddels ook apart en uitgebreid [PDF]
Ik gaf in het vorige blog al commentaar op de 6e door hem zo
genoemde fout van Spinoza. Hij blijkt zich namelijk geschaard te hebben onder
de velen die de contra-factische argumentatie van scholium 1/17s niet begrepen
hebben.
Dit blijkt ook het geval in zijn
eerste artikel uit 1991 in Studia Spinozana.
Er staan interessante samenvattingen. Maar de volgende, onder “3 Conception and Perception’ gegeven kloppen voor geen meter:
3.0 Substance is the absolutely
infinite divine intellect.
Corollary 3. The divine intellect
and Natura naturans are one and the
same.
3.1 An attribute concieved as a
distinct entity is necesseraly concieved as an infinite divine intellect.
Hier klopt werkelijk niets van.
Ik verwijs Gary naar mijn blog van vrijdag
13
oktober 2017 waarin
ik de argumentatie van Charles Jarrett bracht en naar het artikel van Alexandre
Koyré: “Le
Chien, constellation céleste, et le chien, animal aboyant“
door Oberto Marrama vertaald en ingeleid als “The dog that is a heavenly
constellation and the dog that is a barking animal” (1950): Introduction and
Translation Oberto Marrama, Université du Québec à Trois-Rivières [cf. academia.edu]
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderen
BeantwoordenVerwijderenGary Sugar25 oktober 2017 om 18:22
Stan, thank you for posting links to my writings on Spinoza. Here is one more: https://is.gd/vEVJS3
I'm not hiding. I'm just not an academic and write mainly for myself to clarify my thoughts. I started writing about Spinoza's philosophy because I think his philosophy is closer to the truth than any other philosophy. But I also think there are minor errors and obscure passages throughout his writings that can be emended, just as Spinoza emended Descartes' much larger errors. It was the well-known problems of the attributes that first caught my attention.
I don't want to impose myself on your blog or your discussions with your readers and will be careful not to interrupt.
Thanks,
Gary
(I reposted to correct some typos.)
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
BeantwoordenVerwijderen@ Gary Sugar, dank voor uw interessante reactie. Dit is een Nederlands blog en ik blijf dus in het Nederlands schrijven dat u kennelijk goed kunt volgen.
BeantwoordenVerwijderenWe komen nog iets te weten uit het stuk dat u bijvoegde: uw joodse achtergrond.
Ik was bij het speuren naar u in de bibliografie van Miquel Beltran, "The Influence of Abraham Cohen de Herrera's Kabbalah on Spinoza's Metaphysics" (2016) uw Studia Spinozana-artikel al tegengekomen (wat ik niet nodig vond te vermelden), maar wat nu een extra betekenis krijgt door uw commentaar op zijn bijdrage in 1966 dat u meezond. Heel interessant om te lezen. Ik ga het toevoegen aan het blog, zodat het eenvoudiger bereikbaar wordt. En ik moet het nog eens dieper tot me door laten dringen.
Blijft u overigens - als u wilt - meedoen aan discussies hier.
Ik hoop nog een vervolgreactie te geven als ik iets dieper in uw tekst gedoken ben; ik heb nu volstaan met het geven van kanttekeningen bij dingen die me direct opvielen.
Ed, je hebt het nu echt te bont gemaakt, alleen maar insinuerende opmerkingen en niets inhoudelijks; dus heb ik je gewist.