dinsdag 31 oktober 2017

Dossier “interpreteren van 1/17s” - 4. Intermezzo met enige Miscellanea Spinozana


Wat het zoeken naar “For what is caused differs from its cause precisely in what it has from the cause” me zoal opleverde… daarover kom ik straks met een volgend blog met een – voor mij – verrassende ontdekking.
In dit blog wil ik een aantal van die soms serendipisch verkregen vondsten benoemen en vasthouden. Over een daarvan maakte ik het vorige blog: Wayne I. Boucher en zijn intensieve Spinoza-arbeid. Van de door hem naar internet gebrachte Ethica-vertaling van W.H. White maakte ik een PDF en zette zojuist in de rechterkolom een pagina erheen, zodat het document snel gevonden kan worden.
Door die boven vermelde zin (axioma) uit de Ethica vond ik dat iemand de Ethica-vertaling van Edwin Curley, waarin precies die zin voorkomt, naar USSUU heeft gebracht. Ook daarvan maakte ik een pagina die een link kreeg in de rechterkolom.
Ik stuitte op het stuk van Carien de Jonge, “Spinoza and Selfdestruction” [PDF] dat ik voor wellicht nog eens ooit wil bewaren.
Tenslotte bewaar ik hier een tweetal merkwaardige stukken over Spinoza die op www.amazing-holland.nl te vinden zijn: een uitvoerige Engelse tekst als een uitgebreid lemma en een simpeler opgezette Nederlandse pagina met vooral plaatjes. De site zit nog niet zo handig in elkaar, laat de menu’s niet makkelijk vinden en aanklikken (dat gaat weer beter via deze link). Enfin, hier geef ik de links naar de Spinoza-pagina’s (er is ook een Arabische).

Hier een uitsnede uit het OP-portret, zoals het werd ingekleurd voor Le Magazine Littéraire N°585 daté novembre 2017 [cf. blog
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten