woensdag 25 oktober 2017

Filip Buyse: “Spinoza and the Agreement between Bodies in the Universe.”



Dr. Filip Buyse wees mij op dit boek, waarin een hoofdstuk van zijn hand:
Buyse, Filip, “A New Reading of Spinoza’s Letter 32 to Oldenburg: Spinoza and the Agreement between Bodies in the Universe.” In: Gábor Boros, Judit Szalai and Olivér István Tóth (eds), The Concept of Affectivity in Early Modern Philosophy, Budapest, 2017, 104-123. 
“De bundel is volledig open access; je kan die bijgevolg vrij verspreiden.” Aldus Filip.
Op zijn gezag doe ik dat bij deze graag, hoewel ik dat van “volledig open access” in de bundel zelf nergens lees en ook geen plek op internet kan vinden waar die bundel al naartoe is gebracht. Vertrouwend op de juistheid van zijn informatie, heb ik hier het PDF geplaatst van het boek:
Gábor Boros, Judit Szalai & Olivér István Tóth (eds), The Concept of Affectivity in Early Modern Philosophy. Budapest, 2017
UIt nadere info van Filip weet ik nu zeker  dat het 'open acces' is. Het staat ook op deze Hongaarse site als PDF.
In hun inleiding schrijven de redacteuren:
Filip Buyse focuses on Spinoza’s Letter 32 to Oldenburg, in which he answers the question concerning the coherence of finite bodies in the universe. Buyse argues that Huygens’ discovery of the syncronization of pendulum clocks might have inspired Spinoza in his views on the ratio of motion and rest of bodies in the universe.
Met wat wijzigingen is dit grotendeels dezelfde tekst die Filip al eerder op zijn academia.edu had gezet en waarover ik op 11-12-2016 het blog had: “Het zich wederzijds aan elkaar aanpassen.”

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten